BRATISLAVA – Doplnkové dôchodkové poisťovne (DDP) získali počas prvých šiestich mesiacov tohto roka spolu približne 52-tisíc nových klientov. To znamená, že ku koncu júna bolo do systému doplnkového poistenia zapojených približne 230-tisíc osôb. Majetok spravovaný štyrmi doplnkovými dôchodkovými poisťovňami – Prvá DDP Tatry-Sympatia, DDP Stabilita, DDP Lipa a Pokoj DDP – predstavoval asi štyri miliardy korún.
V porovnaní s minulým rokom je rast trhu doplnkového dôchodkového poistenia rýchlejší. „V prvom polroku sme zaevidovali o 25 percent viac nových poistencov ako za celý minulý rok,“ povedal pre SME tlačový hovorca Prvej DDP Tatry-Sympatia Stanislav Vančo. Poisťovni sa tak darí udržať si svoje prvenstvo na trhu, na ktorom má viac ako 50-percentný podiel.
Podľa Vanča výsledky poisťovne odzrkadľujú priaznivejšie legislatívne podmienky po tom, ako novela zákona o doplnkovom dôchodkovom poistení nadobudla účinnosť. Tá otvorila systém aj pre samostatne zárobkovo činné osoby a ľudí, ktorých zamestnávateľ nemá zmluvu so žiadnou z poisťovní.
Podľa vyjadrení niektorých predstaviteľov doplnkových dôchodkových poisťovní sa však obrovské očakávania spojené s novelou nenaplnili. Dokazuje to aj skutočnosť, že len približne 20 až 25 percent nových klientov tvoria tí, ktorí sa v minulosti poistiť nemohli. Takže aj naďalej prevažuje záujem o dvojzložkové zmluvy, kde prispieva aj zamestnávateľ. Aj keď novela zákona umožnila veľkému segmentu ekonomicky aktívnych obyvateľov poistiť sa, doplnkové dôchodkové poistenie je zaujímavé aj vďaka tomu, že spolu s poistencom sporí aj jeho zamestnávateľ.
Na skutočný dopad novely zákona na systém doplnkového zabezpečenia si však ešte chvíľu bude treba počkať. Keďže príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie sa do určitej výšky dajú odpočítať od daňového základu, je možné, že s približujúcim sa časom odovzdávania daňových priznaní stúpne počet živnostníkov, ktorí sa budú chcieť poistiť.
Na druhej strane zamestnávatelia čoraz viac uzatvárajú zamestnávateľské zmluvy s poisťovňami, pričom iniciatíva často vychádza práve od nich. Začínajú totiž vnímať doplnkové dôchodkové poistenie ako zaujímavý rozmer v rámci svojich sociálnych programov, ako najlacnejšiu formu zvýšenia platov a v neposlednom rade aj ako istý znak odlišnosti od iných firiem. Zároveň sa prejavuje aj tendencia uzatvárať zmluvy s viacerými DDP, aby si zamestnanec mohol sám vybrať, kde sa poistí.
GABRIEL KÁDASI