o päť Holanďanov. Nešťastie zavinil nemecký vodič zo Štajerského Hradca, ktorý vošiel do protismeru. Dievčatko, ktoré ako jediné zo svojej rodiny prežilo, medzitým s ťažkými popáleninami previezli na špeciálnu kliniku v Holandsku.
Pri včerajšej nehode nehorelo. O život prišiel vodič autobusu a malého nákladiaka, čo sa zrazili, a jedna cestujúca. Ďalších sedem ľudí bolo zranených. K nešťastiu došlo v tuneli s obojsmernou prevádzkou a v Rakúsku sa opäť rozprúdila debata o bezpečnosti takýchto tunelov.
Predvlani tiež v obojsmernom Tauernskom tuneli zahynulo dvanásť ľudí a zhorelo 16 nákladiakov a 24 osobných áut. Nehodu spôsobil vodič nákladiaka, ktorý vošiel do radu vozidiel pred semaforom.
Ministerka dopravy Monika Forstingerová včera odmietla kritiku klubu automobilistov, že sa pre väčšiu bezpečnosť rakúskych tunelov robí málo. Podľa nej však nemusí byť každý obojsmerný tunel zdvojený. „Na realizáciu ďalších tunelov potrebujeme veľa času. Zatiaľ musíme zvážiť, ako zmodernizovať tie existujúce,“ povedala Forstingerová verejnoprávnemu rádiu ORF. Ministerka chce zvolať rakúskych expertov, ktorí majú navrhnúť naliehavé zmeny. Dopravní odborníci však nie sú zajedno, či jednosmerné tunely sú zásadne bezpečnejšie než obojsmerné. Mnohí vidia väčší zmysel v obmedzení rýchlosti a stavbe únikových štôlní. Druhá štôlňa Amberského tunela, kde došlo ku včerajšej nehode, sa už buduje. Do prevádzky má byť uvedená za dva roky.
Na rakúskych diaľniciach je spolu 138 tunelov, 49 dlhších než 500 metrov a z nich 20 obojsmerných. Výstavba paralelných štôlní pre jednosmernú prevádzku by podľa prevádzkovateľov rakúskych diaľnic ASFINAG stála 40 až 50 miliárd šilingov. Vlani bolo do bezpečnosti tunelov investovaných len 200 miliónov šilingov.
Ministerka Forstingerová si viac peňazí sľubuje od zavedenia systému elektronického výberu mýtneho pre nákladné automobily. Jeho realizáciu však rakúska vláda na nátlak dopravcov už roky odkladá. Dopravní odborníci navyše naliehajú na výstavbu diaľnic z Viedne do Brna a Bratislavy a z Linzu do Prahy. Na nové tunely tak možno nové finančné prostriedky nemusia zostať.
PRE SME - DAVID ZELINGER, ORF, Viedeň