postačovať, a až keď sa ukáže, že bude potrebné diaľnicu „rozšíriť“, bude dostavaná v plnom profile.
Minister tým reagoval na vyhlásenia predstaviteľov Grémia tretieho sektora, podľa ktorých je považsko-kysucký variant, presadzovaný ministerstvom dopravy, lacnejší ako stredoslovensko-oravský aj z dôvodu, že bude dostavaný iba v polovičnom profile a tunely budú iba „jednorúrové“.
Podľa Macejka je úplne prirodzené, že počas výstavby diaľnice budú niektoré úseky odovzdávané v polovičných profiloch, keďže sa tým umožní ich skoršie využívanie.
Rovnako aj úsek, na ktorý sa diaľnica napojí na poľskej strane, bude v polovičnom profile. Považsko-kysucký úsek bude súčasťou medzinárodného dopravného koridora sever-juh. Ten vedie na našom území cez Bratislavu, Žilinu až po poľskú hranicu. Úsek po Žilinu bude pritom v plnom profile.
Úsek zo Žiliny po poľskú hranicu bude mať v prvom rade význam ako tranzitný úsek, a nie ako obslužná komunikácia pre obyvateľstvo.
„Tak je formulovaný aj doplnok zmluvy s poľskou stranou, ktorý by sme mali podpísať behom mesiaca. Ja čakám na schválenie koncepcie vo vláde, Poliaci tú svoju už schválili,“ skonštatoval Macejko.
Minister nepripúšťa návrat k iným zvažovaným variantom, a to dokonca ani v prípade, ak by sa stalo, že vláda považsko-kysucký variant neschváli.
To si však nemyslí. „Ak by vláda koncepciu neschválila, nevrátime sa k iným variantom, budeme presviedčať vládu ďalej, že návrh je správny. Prešiel poradnými orgánmi vlády, schválili ho ekonomickí ministri, ako aj tripartita, takže predpokladám, že variant schváli aj vláda.“ Malo by sa tak stať o dva týždne. Výstavba úseku si podľa ministerstva dopravy vyžiada 62,451 miliardy korún. Grémium tretieho sektora hovorí o 110 až 120 miliardách, podľa rezortu dopravy však tieto čísla už dávno nie sú pravdivé.
Zmluva s Poľskom o prepojení diaľnic je na svete už od roku 1994, neobsahuje však jeho termín. Keďže ide o vysoké investície, Slovensko by sa rado vyhlo situácii podobnej pri spoločnej výstavbe diaľnice s Rakúskom, ktoré na rozdiel od Slovenska svoj úsek stále nedostavalo. Investície tak zostali umŕtvené. „Preto sme s poľskou stranou v minulom roku začali rokovať o termíne prepojenia úsekov. Experti obidvoch strán si nakoniec určili za reálny koniec roka 2005,“ dokončil minister.
TOMÁŠ KURTANSKÝ