
Dva náhrobky a úlomky auta rozvešané na strome medzi Bartošovou Lehôtkou a Dolnou Vsou. Na tomto mieste vyhasli dva ľudské životy. Jeden z členov posádky auta – inžinier topoľčianskej firmy – by na druhý deň oslávil 41 rokov. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA – Bilancia na cestách za rok 2000: 1,7 milióna evidovaných vozidiel, 50 932 dopravných nehôd, 628 osôb usmrtených, 2205 ťažko zranených a 7891 ľahko zranených. Policajti hovoria, že čím bezpečnejšie automobily po cestách jazdia, tým riskantnejšie sa vodiči správajú. Šoféri starších áut si dávajú väčší pozor, jazdia opatrne. Počet nehôd spôsobených technickou poruchou starších áut je podstatne nižší ako počet nehôd zavinených rýchlou, riskantnou jazdou v nových výkonných strojoch.
Priechody pre chodcov sú zasa rizikovou oblasťou peších. Len na nich bolo vlani 440 nehôd a v ich blízkosti 156 nehôd. Zomrelo 32 chodcov. Napriek pomerne vysokej nehodovosti na priechodoch ich počet od roku 1998 stále klesá. Najnebezpečnejšie cesty sú podľa policajných štatistík a údajov Slovenskej správy ciest v mestách Bratislava, Banská Bystrica, Ružomberok, Trenčín, Trnava, Žilina a čiastočne aj Košice a Prešov. Najviac nehôd mimo miest býva v Košickom kraji. Typické nehodové miesta sú horské priechody, najvážnejšie havárie bývajú na Soroške.
Zo slovenských rádií často znie: „Na dodržiavanie rýchlosti si dávajte pozor všade, ale najmä na…“ a nasledujú lokality, kde policajti merajú dodržiavanie rýchlosti. Vodiči tak pokojne prekračujú rýchlosť a pribrzdia, len keď prechádzajú okolo radarov.
„Vysielané informácie prostredníctvom rozhlasu o miestach dodržiavania povolenej rýchlosti vedú vodičov k jej dodržiavaniu, ale na druhej strane policajti počas kontroly rýchlosti plnia aj iné úlohy – pátrajú po odcudzených autách, veciach, po hľadaných osobách. Je na zamyslenie, či poskytovanie týchto informácií je pre spoločnosť a najmä účastníkov cestnej premávky prospešné alebo nie. A treba pripomenúť, že napriek týmto informáciám niektorí vodiči v týchto úsekoch rýchlosť nedodržujú,“ povedal riaditeľ dopravnej polície Bohumil Strápek.
Najčastejšou príčinou dopravných nehôd je nesprávny spôsob jazdy, nedanie prednosti v jazde a neprispôsobenie rýchlosti.
RICHARD FILIPKO