
Pápež Ján Pavol II. napísal okrem náboženských encyklík v roku 1994 svoje memoáre. Medzinárodné práva na ich publikovanie údajne stáli osem a pol milióna dolárov. Osemdesiatjedenročný pápež je teda na druhom mieste za Billom Clintonom. FOTO – REUTERS
1. Vydavateľstvo
Ak chcete zohnať dobrého vydavateľa, ktorý by vám slušne zaplatil, musia byť vaše memoáre spoločensky významné, musia odhaľovať škandály, alebo byť vtipné.
2. Spojenectvo s novinármi
Musíte presvedčiť najčítanejšie denníky a časopisy, aby uverejňovali úryvky z vašich memoárov.
3. Publicita
Musíte sa postarať, aby ľudia o vašich memoároch vedeli. Z televízie, tlače či z rádia.
4. Načasovanie
Vydanie knihy treba načasovať čo najefektívnejšie, treba vedieť, čo chcú ľudia v určitom období čítať.
5. Tajomstvo
Kým vaše memoáre vyjdú, musíte ľudí udržovať trochu v napätí a tváriť sa tajomne. Veľké senzácie treba len opatrne naznačovať, nie ich celé povedať.
6. Titulok
Titulok môže byť buď záhadný, úderný a príťažlivý, alebo naopak taký, aby z neho ľudia hneď pochopili, o čom bude kniha.
7. Talent
Keď všetky metódy sklamú, ostáva ešte jedna - písať dobre. (miš)