V anglickom jazyku vydáva Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku (SFPA), šéfredaktor Pavol Lukáč
Prvé tohtoročné číslo revue pre medzinárodnú politiku, bezpečnosť a integráciu sa zameriava na spoluprácu krajín Visegrádskej štvorky v súvislosti s desiatym výročím jej vzniku. Publikácia pozostáva z dvoch tematických pilierov - prvý sprostredkúva pohľad smerom dovnútra strednej Európy a zachytáva možnosti a limity regionálnej spolupráce (úvodná esej Pavla Lukáča o historických a intelektuálnych koreňoch spolupráce postkomunistických krajín; analýza Jozefíny Wallátovej o vplyve popredných osobností českej politickej scény na formovanie zahraničnej a bezpečnostnej politiky Československa a neskôr Českej republiky po roku 1989; príspevky Karela Hirmana, Juraja Marušiaka a Zuzany Poláčkovej).
Druhý pilier predstavuje pohľad zvonku, na miesto strednej Európy v širšom európskom kontexte a opiera sa o príspevok Vladimíra Handla a Adriana Hyda-Pricea o postoji Nemecka k visegrádskej spolupráci; esej Heleny Khotkovej, ktorá približuje meniace sa vzťahy Ruska s krajinami Visegrádu; či prednášku rakúskej ministerky zahraničných vecí Benity Ferrerovej-Waldnerovej o strategickom partnerstve v strednej Európe. Súčasťou publikácie sú recenzie kníh a rubrika List editorovi.
(gáb)
Romboid 5-6/2001
Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska, šéfredaktor Ivan Štrpka
Letnému dvojčíslu dominuje Romboid špeciál, kde po reflexiách na tri slovenské knižky Jorgeho Luisa Borgesa nasleduje lahôdka - ukážka jeho prológov ku Kafkovi, Whitmanovi, Bradburymu a Swedenborgovi, uvedená, samozrejme, Prológom prológov. („Prológ, keď sú nám hviezdy priaznivo naklonené, nie je nižšia forma prípitku, ale akýsi postranný spôsob kritiky.“). Parádna borgesiáda.
Druhý konkurenčný blok tvorí Replika, kde esej Viléma Flussera Zvyk ako hlavné estetické kritérium je odrazovým mostíkom k piatim odozvám. Je na čo reagovať, vyberme napríklad pasáž, kde Flusserovi je jasné, že zvyk znamená estetický ekvivalent toho, čomu sa vo fyzike hovorí entropia. „A tak, ako je entropia základnou kategóriou pre fyziku (a ontológiu vôbec), bude sa musieť zvyk stať základnou kategóriou estetiky. Umenie je tým, čo ide proti zvyku, aby sa k nemu nevyhnutne navrátilo.“ Nechýbajú Konfrontácie Balla/Bžoch o Macsovszkého próze Frustraeón, rozhovor Angely Repkovej s Jánom Buzássym, Divadlo vysvetľované deťom Jany Beňovej a tradičné recenzie.
Romboid je tiež platfomou pre pôvodnú prozaickú či básnickú tvorbu (za všetkých aspoň Dušan Dušek - z roku 1975!, Jiří Olič, Svetlana Žuchová či Miroslav Brück).