Už tretí raz prichádza na návštevu Slovenska škótsky pilot formuly 1 David Coulthard. V závere sezóny 1997 sa v Bratislave zúčastnil na tlačovej besede, s tímovým kolegom Mikom Häkkinenom vozil na Námestí SNP motoristických fanúšikov v Mercedese triedy A a potom sa v nočných podnikoch zabával dlho do rána. Pred dvoma rokmi sa DC - ako v skratke prezývajú Davida Coultharda - fotil s formulou na Bratislavskom hrade v typickom škótskom obleku - kilte. Dodnes si spomína, že kvôli nemu prerušili rokovanie slovenského parlamentu a na pôde NR SR zožal aplauz. Manažér Westu Pavel Turek pripravil nadnes pre špičkového jazdca efjednotky liečebnú kúru v piešťanskom bahne a popoludní návštevu adrenalínovej akcie Extradávky na Duchonke.
Záľuba sa mu stala povolaním
David Coulthard je šťastný človek. Má robotu, ktorá ho nesmierne baví a za ktorú dostane kráľovsky zaplatené. „Keď si sadám do kokpitu vozidla formuly 1, je to tá najúžasnejšia vec na svete,“ vraví 30-ročný škótsky pilot. „Už ako malého chlapca ma život v efjednotke fascinoval, pozorne som sledoval dianie na veľkých cenách, s otcom sme sedeli doma na gauči a pozerali v televízii všetky prenosy.“
Davidov otec Duncan viedol dopravnú firmu a z veľkej miery v začiatkoch sponzoroval kariéru mladého motoristického nadšenca. David začal ako 12-ročný na motokárach, k vysnívanej formule 1 sa priblížil, keď sa v roku 1983 stal testovacím pilotom tímu Williams. Otec veril, že syn sa raz stane slávnym pilotom, a tak postupne odkladal stroje, na ktorých jazdil, i výstroj, ktorý používal. Tak mohol v rodnom Twynholme založiť Davidovo múzeum. Dnes má v ňom aj monoposty F1 Williams a McLaren-Mercedes.
Do F1 sa Coulthard dostal za smutných okolností - vo Williamse zaujal miesto po legendárnom Ayrtonovi Sennovi. Trojnásobný majster sveta zahynul pri havárii v Imole 1. mája 1994. „Počas toho víkendu som jazdil preteky formuly 3000 v anglickom Silverstone. Sennovu haváriu som náhodne uvidel v televízii. Zostal som v šoku, Ayrtona som spoznal na začiatku sezóny pri testovacích jazdách v portugalskom Estorile,“ spomínal David. V ďalších pretekoch v Barcelone absolvoval Coulthard svoju premiéru vo formule 1.
Po dvoch rokoch v tíme Williams angažoval Davida McLaren-Mercedes, s Fínom Mikom Häkkinenom sú spolu už šiesty rok. Žiadna stajňa F1 v súčasnosti nemá také stabilné zloženie jazdcov. Häkkinen sa v rokoch 1998 a 1999 stal majstrom sveta, Coulthardovým vrcholom boli dosiaľ štyri tretie miesta (1995, 1997, 1998, 2000).
Vlani v máji sa DC druhý raz narodil. Pri leteckom nešťastí vo Francúzsku zahynuli v malom súkromnom lietadle obaja piloti, David s vtedajšou priateľkou Heidi akoby zázrakom prežili. Na marec tohto roku David a Heidi chystali svadbu, ale nakoniec išiel každý svojou stranou.
Titul už len teoreticky
„Chcem sa stať majstrom sveta!“ vyhlásil Coulthard na začiatku tejto sezóny a zdôraznil, že tomuto cieľu podriadil všetko. V zimnej príprave trénoval ako nikdy predtým, ale netušil, že v súboji o prvenstvo s Nemcom Michaelom Schumacherom z tímu Ferrari bude mať toľko problémov so svojím vozidlom McLaren-Mercedes.
David stál na stupni víťazov v Austrálii (2. miesto) aj v Malajzii (3.), v Brazílii vyhral, a keď aj v Imole prišiel na druhej pozícii, s 26 bodmi sa v hodnotení MS dotiahol na Schumiho. S povolením trakčnej kontroly vo formule 1 sa začali ťažkosti „strieborných šípov“ a M. Schumacher začal unikať svojmu prenasledovateľovi. Nič na tom nezmenilo ani prvenstvo Coultharda na májovej Veľkej cene Rakúska v Spielbergu. V posledných dvoch pretekoch v Silverstone a na Hockenheime nedošiel do cieľa, na M. Schumachera teraz stráca priepastných 37 bodov. Pred zostávajúcimi piatimi Veľkými cenami sa jeho sen o titule dostal už len do teoretickej polohy. Aj o 2. miesto, ktoré by bolo jeho najlepším v kariére, bude musieť ešte tvrdo bojovať s Nemcom Ralfom Schumacherom (Williams-BMW) i Brazílčanom Rubensom Barrichellom (Ferrari).
Ten, kto pozná Davida Coultharda, vie, že aj do sezóny 2002 nastúpi za volantom tímu McLaren-Mercedes s jedinou túžbou - stať sa majstrom sveta.
ONDREJ GAJDOŠ