
ILUSTAČNÉ FOTO - TASR
Nálada medzi najväčšími svetovými výrobcami piva je ponurá. Dôvodom je, že popularita piva v priemyselne vyspelých štátoch klesá, čo samozrejme vedie k poklesu výnosov z jeho predaja. Najväčšími konkurentmi piva sú pritom nielen nové druhy alkoholických koktejlov a víno, ale aj nealkolické zdravé nápoje, označované výrobcami ako zdravé.
Podľa prieskumov spotreba piva vo Veľkej Británii klesla medzi rokmi 1990 až 2000 o 13 percent. Podľa toho istého prieskumu sa vína na konci sledovaného obdobia vypilo dvakrát viac ako na jeho začiatku. Aj Nemci v súčasnosti vypijú podstatne menej piva ako v minulosti. Kým v polovici 80. rokov bola ročná spotreba piva v Nemecku 156 litrov na hlavu, dnes už je to len 125 litrov. To je menej ako vypije priemerný Čech alebo Ír.
Menej piva sa vypije aj v Austrálii, ktorá skĺzla zo siedmeho na deviate miesto v rebríčku spotreby piva na obyvateľa. Jeden z najväčších producentov piva na svete South African Breweries tvrdí, že za jeho zlými výsledkami treba hľadať pokles spotreby piva na čiernom kontinente. Podľa britskej BBC pivovarníci môžu byť spokojní len čo sa týka predaja piva v rozvíjajúcich sa štátoch. Pre niektoré z nich je totiž pivo ešte niečím novým. V Rusku je pivo ešte stále oficiálne označené ako nealkoholický nápoj.
Problémom piva je jeho imidž, tvrdí Peter Crean z AC Nielsen. „Pivo sa najlepšie predáva, keď sa niečo deje - nové produkty, inovácie. Teraz sa však toho moc nedeje, všade majú to isté,“ tvrdí Crean. Podľa jeho názoru mladí ľudia sú nadšení miešanými nápojmi (značkový alkohol a džús) predávanými vo flaškách. Naopak, ženy čoraz viac preferujú nealkoholické nápoje a pijú menej piva, lebo sa obávajú o svoje zdravie a líniu.
Druhým problémom piva je, že spotrebitelia majú širšiu ponuku alkoholických nápojov, ako napríklad v 70. rokoch, kedy sa v hostincoch dalo kúpiť v podstate len pivo. Na druhej strane, kým rôznorodosť nových nápojov neustále rastie, fúzie v pivovarníctve viedli k tomu, že ponuka piva schudobnela. A podľa niektorých sa zhoršila aj kvalita piva. „Dnes majú všade to isté pivo,“ uzavrel Crean.
GABRIEL KÁDASI