
Pochybné ponuky domácej práce vhodené do schránky niektorých ľudí obťažujú. FOTO - ČTK
om. Na serióznej domácej práci sa dá mesačne zarobiť najviac okolo desaťtisíc korún.
Seriózne ponuky práce na doma sa väčšinou týkajú plnenia reklamných obálok, ponukových katalógov či výroby malých suvenírových predmetov. Bratislavčanka Gabriela má domácu prácu, ktorá spočíva v triedení akciových lotérií. „Zavolajú nám z firmy, že je akcia, tak tam ideme a prevezmeme návod. Vždy majú iné požiadavky, dohodneme sa na cene a termíne. Ja vkladám do databázy v počítači údaje ľudí, ktorí vyplnili kupóny. Väčšinou ide o súťaže,“ hovorí Gabriela.
Na serióznej domácej práci sa nedá zbohatnúť, ale dá sa z nej žiť. Mesačný zárobok však len málokedy prekročí priemernú slovenskú mzdu. „Čo akcia, to iná cena. Zvyčajne sa dohodneme na cene za jeden kus. Často však záleží aj na tom, čo sa robí, ako rýchlo to potrebujú a koľko údajov treba vkladať. Naposledy to bolo osemdesiat halierov za kus. S tým bolo dosť práce - najprv skontrolovať počet, až potom vložiť údaje. Prvých štyri - päť dní sme iba triedili z vriec a až potom sme začali písať. Denne takých osemsto - deväťsto,“ opisuje Gabriela. „Keby mal človek sústavne niečo a časovo by si to zadelil tak, že jedno dokončí a hneď sa pustí do ďalšieho, dá sa tým aj uživiť.“
Medzi ponukami práce na doma je však aj veľa podvodných. Tie väčšinou fungujú na princípe pyramídovej hry a sú trestné. Ponuka na takúto prácu vždy sľubuje zárobok mnoho desiatok tisíc mesačne, ale až po zaplatení niekoľkých stoviek za videokazetu a CD. Z nich sa má záujemca o lukratívnej pracovnej ponuke dozviedieť viac. Na videokazete však s najväčšou pravdepodobnosťou nájde záujemca o prácu na doma návod, že sľubované peniaze zarobí predávaním kópií tejto kazety ďalším záujemcom.
Ponuky na prácu doma uverejňujú noviny väčšinou medzi riadkovou inzerciou. Vo veľkých mestách však býva zvykom ponuky s telefónnymi číslami lepiť na verejné miesta a na telefónne búdky. O domácej práci sa možno dozvedieť dokonca aj na záchodoch v nákupných strediskách. Nie je tiež vylúčené, že ľudí na uliciach zastavujú roznášači letáčikov či vizitiek s číslom na mobilný telefón a jednoduchým nápisom - Práca na doma.
(bro, tv)