Ste nespokojní? Zmeňte to. Participujte!

Platíte vysoké poplatky za odvoz komunálneho odpadu? Hrozí, že park pred vaším domom bude vypílený? Ste proti výstavbe pumpy pri vašom sídlisku? Máte dojem, že obecné zastupiteľstvo zasa predalo majetok pod cenu? Zdá sa vám, že starosta nehospodárne ...

Platíte vysoké poplatky za odvoz komunálneho odpadu? Hrozí, že park pred vaším domom bude vypílený? Ste proti výstavbe pumpy pri vašom sídlisku? Máte dojem, že obecné zastupiteľstvo zasa predalo majetok pod cenu? Zdá sa vám, že starosta nehospodárne nakladá s obecnými prostriedkami? Ste skrátka nespokojný? Zmeňte to. Konajte. Participujte!

Napriek tomu, že podľa výskumov sú Slováci hrdí na svoju obec oveľa viac, ako na svoj štát či Európu, väčšina z nás sa nezúčastňuje na komunálnych voľbách. Tí, ktorí áno, pokladajú voľbami svoju miestnu aktivitu na najbližšie roky za vybavenú. Poslanci zastupiteľstiev či starostovia však nemusia byť vždy automatickou garanciou úspešného riešenia obecných záležitostí. Je preto dobré poznať nástroje, ktoré môžu pomôcť pri priamom presadzovaní záujmov občanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa vám pod nohami rozpadá balkón…

Občanom sídliska Chrenová v Nitre už dlhšie znepríjemňovalo život odpadávanie zvetraných betónových kusov z balkónov niektorých výškových obytných domov. Odpadávajúce kusy ohrozovali obyvateľov bytov aj okoloidúcich chodcov. Výsledkom päť rokov trvajúcich snáh obyvateľov riešiť tento problém bolo však len oplotenie poškodených domov správcom domov podnikom Službyt, s. r. o. To však problém nijako nevyriešilo.

Kalich hnevu pretiekol, keď sa na sídlisku objavil text so znením: „Dôrazne upozorňujeme nájomníkov bytov, aby čo najmenej používali svoje balkóny z dôvodov uvoľňovania a vypadávania zvetraných betónových častí.“ Od tohto okamihu začala organizátorka „angažujúcich sa“ Chrenovčanov uskutočňovať rozhovory s obyvateľmi domov a v priebehu niekoľkých dní sformovala 10-člennú skupinu občanov, s ktorými spolu vypracovala plán kampane za zmenu tohto stavu.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou aktivitou bolo vyzbieranie podpisov dotknutých nájomníkov pod petíciu, ktorá požadovala od riaditeľa Službytu expertízu a sanáciu balkónov. Na odovzdanie petície boli prizvané všetky miestne médiá, ktorým občania poskytli stanovisko a oznámili oficiálny začiatok kampane. Od okamihu odovzdania petície začali občania pripravovať verejné zhromaždenie s riaditeľom Službytu, načasované presne na dátum uplynutia zákonom stanovenej lehoty pre odpoveď na petíciu.

Medzičasom, predovšetkým na základe mediálneho tlaku miestnych novín, mestské zastupiteľstvo odvolalo pre nečinnosť riaditeľa Službytu. Na najbližšom verejnom zhromaždení sa zastupujúci tajomník Službytu musel pod tlakom takmer stovky obyvateľov sídliska zaviazať, že vykoná potrebné expertízy a požiada zastupiteľstvo o dotáciu na sanáciu balkónov. Vyvrcholeným kampane bola priama akcia 25 aktivistov na rokovaní mestského zastupiteľstva, ktoré malo schváliť prostriedky na sanáciu balkónov. Aktivisti priniesli na zasadanie betónové úlomky z balkónov, ktoré rozdali všetkým poslancom a požiadali o možnosť prečítať svoje stanovisko k problému. Ešte na tom istom zasadnutí boli prostriedky na sanáciu balkónov schválené. Dnes sú balkóny opravené.

SkryťVypnúť reklamu

Ako viesť úspešnú kampaň

  • vypracovanie strategického plánu: čo najpresnejšie časové postupy činností,
  • komunikácia so skupinou: ak založíte združenie, je nevyhnutná pravidelná komunikácia o ďalšom smerovaní aktivity,
  • dlhodobý záujem o vec: trpezlivo dotiahnuť vec dokonca,
  • mimovládne organizácie: komunikovať a pracovať s mimovládnymi organizáciami so skúsenosťou vo vašej oblasti,
  • média: informovanie o aktivitách (aj v predstihu) je základom efektívneho tlaku na kompetentných,
  • vtiahnutie odbornej verejnosti: argumenty profesionálov majú vždy väčšiu silu,
  • práca s poslancami: pokiaľ rozhodujú vo vašej veci, treba s nimi intenzívne komunikovať a vysvetľovať dôvody vašej činnosti,
  • gradácia kampane: stupňovať razanciu aktivít, čo má za následok rast tlaku na tých, ktorí rozhodujú,
  • dôslednosť v detailoch: ak sa dohadujete na zmluve, resp. inom konkrétnom riešení, treba sa domáhať špecifikácie vo všetkých častiach plánovaného riešenia (dohody).
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu