„Holokaust bude priťahovať filmárov vždy, pretože je záhadným fenoménom. Dodnes sa nenašlo uspokojivé vysvetlenie, prečo sa Nemci – jeden z najkultúrnejších národov sveta, podujali na systematické vyvražďovanie židovského národa v Európe. V histórii nemáme zaznamenanú podobnú udalosť v takom rozsahu. Každý film s touto témou sa snaží túto záhadu vysvetliť. Téma holokaustu je nanajvýš aktuálna: ak sa taký kultúrny národ, akým sú Nemci, vedeli vydať na neuveriteľnú cestu zla, krutosti, celkom zákonite sa môžeme pýtať – nemôže sa to znova opakovať s hocijakými inými národmi? Natíska sa aj otázka, či nás dokáže naša civilizácia a kultúra pred takýmito javmi vôbec ochrániť. Holokaust je rozprávanie o nás všetkých, o tom, čo sa s nami môže stať, ak prestanú platiť pravidlá slušnosti a objaví sa v nás besné zviera. Myslím si, že v českej a slovenskej kinematografii sa budú objavovať nové filmy s touto témou. Záhady nás budú vždy vzrušovať.“
Slovenský režisér Matej Mináč (1961) sa téme holokaustu venoval v celovečernom filme Všichni moji blízcí a v dokumente Sila ľudskosti. Za ten druhý získal vlani v New Yorku ako prvý slovenský režisér prestížnu cenu International Emmy Award (televízna obdoba filmového Oscara). Zobrazuje život britského makléra Nicholasa Wintona, ktorý zachránil židovské deti pred nacistami. V roku 1939 zorganizoval vlak pre vyše 600 detí a odviezol ich z okupovaného Československa do Veľkej Británie. Silu ľudskosti kúpili zahraničné televízie.
Ako ďaleko máme k hviezdnemu filmu u nás?
Martin Šulík, režisér:
„U nás sa nákladné projekty zatiaľ robiť nedajú. Myslím si, že v našom prípade je oveľa lepšie sústrediť sa na skromné veci, nie drahé, také, ktoré by boli pre spoločnosť potrebné. Film sa dá urobiť aj za menej peňazí, a pritom môže byť pekný a dobrý. Práca na ňom môže byť dokonca zmysluplnejšia. Naša filmová produkcia stále iba potvrdzuje, že veľké projekty u nás zlyhávajú. K takým potrebujeme silného zahraničného producenta, a ten sem príde investovať iba v prípade, keď je film nadnárodný a má ambíciu osloviť čo najširšie publikum. To sa týka aj predlohy. Inak sa peniaze nevrátia.“