
Foto archív
Hore nohami z tejto udalosti bola najmä najľudnatejšia krajina zemegule. Veď 226 cm vysoký (pri hmotnosti 134 kg) rodák zo Šanghaja sa stal razom športovým misionárom, ktorý môže mať aj významný mimošportový a – veľmi pozitívny – vplyv na chod sveta. Mingov debut v drese Houstonu videlo v priamom televíznom prenose 280 miliónov Číňanov.
Yao je pojem, modla. Keď je Yao v televízii, vôbec nezáleží na čase a všetci v Číne sa dívajú. Školáci nejdú do školy, ľudia sú ochotní oklamať prácu. Noviny analyzujú takmer každý jeho kôš. A keď v hlasovaní fanúšikov dostal pred tohtoročným All Star Game viac hlasov ako Shaquille O‘Neal z Lakers, ovácie nebrali konca. V Číne dokonca tvrdia, že by „z fleku“ mohol kandidovať za prezidenta. Dokonca sám veľký „Shaq“ (hoci je nižší o 10 cm ako Ming) tvrdí: „Má všetko, čo má mať skvelý basketbalista. Dokáže rovnako skvele hádzať koše ako brániť. Jednoducho, vyčnieva nad ostatnými.“ Taká poklona od trojnásobného triumfátora NBA už niečo znamená.
Kým Houston zostal pred bránami play off, Mingovi pokračuje sezóna ďalej. Podpisuje kontrakty a lukratívne reklamné zmluvy. Už od polovice tohto roku začne v zámorí propagovať mobilné telefóny, nealkoholické nápoje, počítače a kreditné karty. Blízko je aj obrovská kampaň Nike v Číne, spojená s predajom typu športovej obuvi špeciálne vyvinutej podľa Minga (pár má stáť rovných sto dolárov). Z Minga profituje aj NBA, ktorá s jeho nástupom v Houstone predala vysielacie práva dvanástim čínskym televíznym staniciam (vlani vysielala iba jediná).
Priemerný divák v Číne mal možnosť sledovať až štyri zápasy NBA v priebehu týždňa. Bezpochyby je však povestnou čerešničkou na šľahačke vyjadrenie Ma Yua z čínskeho ministerstva obchodu, ktorý Minga označil za jeden z najvýznamnejších vývozných artiklov Číny: „Yao nie je iba športovým či komerčným fenoménom. Je kýmsi oveľa dôležitejším. Môže zmeniť pohľad Číny na okolitý svet a naopak.“