
Firemná historička Lynn Downey drží v rukách najstarší dochovaný model džínsov Nevada z roku 1880. Našli sa neporušené v jednej z nevadských baní, spoločnosť ich zakúpila za vyše 46-tisíc dolárov. Nohavice sa od dnešných modelov odlišujú snáď jediným – svojím vekom. FOTO – AP
Steve Persky. Cesta k typickým leviskám sa však začala v Nemecku, kde sa v Buttenheime narodil zakladateľ spoločnosti Loeb Strauss.
Ako 24-ročný bavorský žid Levi Strauss, pôvodne Loeb Strauss, vystupuje v roku 1853 z parníka na americkej pôde. Zlá hospodárska situácia v Nemecku z neho spravila emigranta. Obklopený dobrodruhmi, pištoľníkmi a hľadačmi zlata vstupuje do centra zlatokopeckej horúčky - San Francisca. Nehľadá však zlato, zakladá vlastnú krajčírsku spoločnosť a pomenuje ju Levi Strauss Company.
Dochované účtovné záznamy o ňom vypovedajú ako o mužovi, ktorý dokázal pretaviť židovskú múdrosť do praktickej obchodníckej podoby. A to sa mu aj podarilo - chlapi vtedy potrebovali pevné, trvanlivé nohavice, ktoré začal šil z lacnej bavlnenej látky, takzvaného denimu alebo džínsoviny.
O dvadsiatku rokov neskôr mu na pomoc prichádza Jacob Davis, krajčír z Nevady. Nemá 68 dolárov na zaplatenia patentového práva, a tak sa oň uchádzajú spoločne. Davis prichádza s myšlienkou, ako urobiť nohavice trvanlivejšie použitím kovových nitov na namáhaných častiach odevu. Tak sa zrodili prvé typické modré „levisky“ s nabitými nitmi.
Levisky sa stali populárnymi medzi robotníkmi, kovboji „amerického západu“ z nich spravili nohavice hrdinov. Druhá svetová vojna a americký vojaci slúžiaci za veľkou mlákou sa postarali o vývoz tohto artiklu do Európy. V päťdesiatych rokoch prichádza na rad Hollywood s hercami ako napríklad Marlon Brando vo filme Divoch (The Wild One) alebo James Dean v Rebelovi bez príčiny. Nohavice sú v tých časoch oblečením „zlých chlapcov“ a symbolom rebélie mladých, ktorá pretrvá aj v kvetinovom hnutí 60. rokov.
Spoločnosť na svojej oficiálnej stránke uvádza, že počas svojej histórie celosvetovo predala tri a pol miliardy nohavíc, zamestnáva 12 400 ľudí a v minulom roku dosiahla tržby 4,1 miliardy dolárov. Súčasnosť spoločnosti nie je však ružová - Levi Strauss čelí poklesu zisku a predaja v USA a Európe, tento štvrťrok vykázala stratu 24 miliónov dolárov. Levi Strauss bojuje aj s konkurenciou značiek Fubu a Diesel, profilujúcich sa viac ako značky pre mladých.
„Firmu Levi‘s všetci milujú, pretože sa stala súčasťou amerického štýlu. Problémom je to, že výrobky firmy už veľa ľudí nekupuje,“ povedal agentúre AP Kurt Barnard z Barnard‘s Retail Trend Report. Šéf spoločnosti Levi‘s Phil Marineau však tvrdí, že takáto kritika nie je na mieste a že v tomto roku bude mať firma znovu vyššie tržby.
(jog, čtk, reuters,)