Okrem iných predpisov je poistený dovolenkár povinný:
najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa vzniku škodovej udalosti písomne oznámiť túto skutočnosť poisťovni. Písomná forma sa nevyžaduje v prípade, ak dovolenkárovi cestovka nezabezpečila dopravu na Slovensko,
poskytnúť poisťovni po vzniku poistnej udalosti zmluvu o zájazde a ďalšie doklady, ktoré sú potrebné na vyčíslenie poistného plnenia,
umožniť poisťovni prešetrenie prípadu,
ak klient nesplní tieto podmienky, poisťovňa mu môže priznať nižšiu náhradu za škodu.
Povinnosti cestovnej kancelárie
Okrem povinností plynúcich z poistnej zmluvy, z občianskeho zákonníka a zo zákona o cestovných kanceláriách je cestovná kancelária povinná:
informovať svojho klienta o obsahu poistenia ako aj o poisťovni s ktorou toto poistenie uzavrela,
informovať svojich zamestnancov o obsahu poistnej zmluvy (podľa poškodených ľudí sa v praxi stáva, že si zamestnanci cestovky mýlia komerčné cestovné poistenie s povinným poistením cestovky voči insolventnosti),
predložiť poisťovni pred uzatvorením zmluvy a kedykoľvek v priebehu poistenia všetky doklady, ktoré súvisia s poistením a s hospodárením cestovky (napríklad: podnikateľský zámer, obchodný plán a iné),
uhradiť poisťovni poistné a spoluúčasť v stanovenej výške a včas,
pri omeškaní s platením poistného uhradiť poisťovni úrok,
zabezpečiť prístup údajov pre poisťovňu v banke, kde má cestovka účet alebo úver,
oznámiť poisťovni zhoršenie stavu majetku a platobnej neschopnosti, predaj podniku a iné,
oznámiť poisťovni nebezpečie vzniku poistnej udalosti,
oznámiť poisťovni vznik škody a podať pravdivé vysvetlenie o jej vzniku a následkoch, predložiť potrebné doklady a spolupracovať s poisťovňou pri prešetrovaní udalosti,
oznámiť udalosť polícií ak je podozrenie, že ide o trestný čin,
informovať poisťovňu o zabezpečení náhradnej dopravy pre klientov zo zahraničia na Slovensko,
ihneď informovať príslušný živnostenský úrad o zániku poistenia.
Povinnosti poisťovne
odovzdať cestovnej kancelárií okrem písomného potvrdenia o uzavretí poistky aj doklad určený pre poistených, ktorý musí obsahovať informácie o poistení (kto je poisťovňa, spôsob oznámenia poistnej udalosti a iné),
vyplatiť cestovnej kancelárií zvyšok z nepoužitej spoluúčasti, ak nedôjde k vzniku poistnej udalosti alebo ak poistenie zanikne,
v prípade vzniku poistnej udalosti použiť najprv peniaze spoluúčasti cestovnej kancelárie,
informovať príslušný živnostenský úrad o zániku poistenia,
okamžite po vzniku škody klienta začať s preše-trením udalosti,
umožniť poškodenému dovolenkárovi a cestovke nahliadnuť do spisov, ktoré sa týkajú škody s možnosťou obstarať si kópiu,
oznámiť klientovi cestovky výsledok prešetreného prípadu a výšku plnenia.
Zdroj:
Poistné podmienky
Allianz - Slovenská poisťovňa.