„Jediné, čo ťa urobí šťastným, je láska a starostlivosť o najbližšiu osobu, s ktorou rozvíjate porozumenie jeden pre druhého,“ hovorí Madonna. FOTO - WARNER MUSIC
V improvizovanom štúdiu hudobnej stanice MTV vystúpia na pódium tri Madonny. Jedna sa krúti na zemi ako v pesničke Like A Virgin, druhá pletie rukami v rytme Vogue a tretia rozťahuje nohy v kovbojských čižmách a hádže klobúkom presne ako v klipe Don‘t Tell Me. Porota zložená z Madonninho štábu vyberie víťazku súťaže o najlepšiu dvojníčku pop hviezdy. „Chcem byť ako Madonna! Je inšpiráciou, pomohla mi nájsť samu seba,“ vysvetľuje jedna z množstva žien a dievčat, ktoré si dvadsať rokov prezliekajú kostýmy a prefarbujú vlasy podľa toho, ako práve vyzerá ich idol.
Strih. Opäť štúdio MTV a na pódiu už ozajstná Madonna s obrovskou gitarou predvádza naživo pesničky z najnovšieho albumu American Life, ktorý sa na trhu objavil pred pár týždňami. V publiku sa černejú baretky v štýle Che Guevara a vojensky zelené zvršky. Predsa tak teraz vyzerá ich speváčka. Madonna je spokojná - v pásikavom tričku a detektívovskej čiapke, aké má na sebe, neprišiel nik. Keď začnú všetky ženy chodiť vo vojenskom, chameleónka zase vhupne do slušných šiat, aké pristanú štyridsaťštyriročnej žene. Revolucionársky výzor splnil svoj účel dokonale, až tak, že sa ho na chvíľu zľakla aj Madonna. Na odštartovanie nového albumu to stačilo.
Osobná evolúcia a revolúcia
Prierez obrazovou diskografiou „matky - kráľovnej popu“, ako ju nazvali na BBC, trvá štyri hodiny bez toho, aby sa nejaký videoklip opakoval. Pomedzi to rozprávajú ľudia, ktorí prišli s pop ikonou do styku. Cvičiteľka jogy, ktorá trénuje speváčku, vystihla neustálu premenu popovej umelkyne snáď najlepšie, keď s vyrovnaným výrazom povedala: „Madonna má svoju vlastnú evolúciu.“
Kam dospel jej imidž v úzkom prepojení reálneho života a hudby v apríli, keď vydala platňu American Life? Tam, kam globálna svetová situácia. „Som v štádiu revolučného myslenia,“ hovorí v rozhovore pre vydavateľstvo speváčka, ktorá má okrem vlastnej evolúcie, zdá sa, aj vlastnú revolúciu.
Radšej neriskovať
Madonna je kultúrnym filtrom doby, zachytáva najvýraznejšie impulzy v móde a hudbe a predkladá ich masám v ľahko pochopiteľnom prevedení. Tentoraz však zašla priďaleko, keď sa pustila do glosovania napätej politicko-spoločenskej situácie. Dlho predtým, ako mal mať klip k singlu American Life premiéru, sa o ňom diskutovalo ako o ďalšom kontroverznom kúsku, ktorý má pomôcť predať album v miliónových cifrách.
Madonna ako vojenská superhrdinka v ňom hádže granát do americkej spoločnosti. Tankom vchádza na módnu prehliadku (mimochodom, módne prehliadky zbožňuje), predtým rýpe nožom na stenu záchoda zlostný odkaz. Lenže kým sa klip začal vysielať, vypukol skutočný vojenský konflikt v Iraku a Madonna by zrazu nebola len provokatérkou, ale aj neskrývanou kritičkou Bushovej politiky.
„Nechcem riskovať, že si niekto zmysel videa zle vysvetlí a urazí sa,“ vysvetľuje, prečo klip stiahla.
Telerevolucionárka
Narýchlo nakrútila nový klip, kde uniforma ostala a na jej pozadí sa menia vlajky štátov: americká, európske, arabské aj slovenská zástava, ale žiadna z nich nehorí, ani nič podobné. Madonna musela uznať, že nie je až takou revolucionárkou, ako sa nás snaží presvedčiť v „che-guevarovskej“ baretke.
Ako píše redaktor New Musical Expresu, pre svoj album určite urobila všetko, čo sa dalo, viac než akákoľvek iná hviezda. Ale stačí to?, pýta sa. Hoci jej postoj a imidž boli vždy rovnako dôležité ako sama hudba, po vydarenej spolupráci s producentom Mirwaisom Ahmadzaiom na predošlej platni Music sú všetci zvedaví aj na to, čo robila v nahrávacom štúdiu teraz. A veru, hudobní recenzenti neoplývajú veľkou chválou ako vtedy, keď nahrala Ray Of Light.
Potrebuje pauzu?
Pri zbežnom počúvaní pesničiek na American Life je zrejmé, že Madonna nepostúpila ďalej. Kam aj, keď na scéne zúri návrat k osemdesiatym rokom, keď vyspevovala Lucky Star. Teraz ostala pri dokonale vyprodukovanom, ale rovnakom elektronickom boogie-woogie a zvukoch eurotechna. Brnkanie akustickej gitary a nízke basy v strednom tempe, počítačom skreslený speváčkin hlas.
„Prázdny vysokorozpočtový projekt,“ píšu americké denníky. Chicago Sun-Times jej dobrácky radí: „Čo povieš na peknú, dlhú dovolenku? Potrebuješ pauzu.“ Len Guardian‘s s britským pokojom pripomína na adresu madonnológov: „Vždy bola inteligentnou textárkou a vznešenou skladateľkou, ale nikdy nie objavnou muzikantkou.“ Zabúda dodať, že vždy trvá dlhšie, kým jej hudbu skutočne objavíme.
Naopak, o zmene imidžu, ktorý je od hudby neoddeliteľný, niet pochýb.
My, Američania
Čo si vzala na mušku predošlá material girl, sexikona, Evita, jogínka a starostlivá matka? Do čoho sa pustila škandalózna lámačka spoločenského tabu tentoraz? Do tej americkej spoločnosti, ktorej je súčasťou - a vôbec sa nepokúša tvrdiť opak.
„My, Američania sme posadnutí nesprávnymi hodnotami - vyzerať dobre, mať veľa peňazí na účtoch, byť považovaní za známych,“ hovorí v oficiálnom rozhovore.
V úvodnom singli spieva: „Mám právnika a manažéra, agenta, tri pestúnky, asistenta a šoféra, trénera, bodyguarda, záhradníka, štylistu. Myslíte si, že som spokojná?“ Kam teda dospela Madonna, ktorá nielen v klipoch prešla cez kresťanstvo a stredovekú židovskú mystiku, keď spieva: „Nie som kresťanka ani židovka, len žijem americký sen a došlo mi, že nič nie je také, ako sa zdá.“ Duchovné bádanie nebolo úplne zbytočné: „Jediné, na čom záleží, je stav duše a život bez večného posudzovania. Naše správanie a slová majú veľkú moc, preto musíme byť zodpovednejší,“ hovorí.
Čas na nasledovníčku
„Uvedomila som si, že všetka sláva a šťastie neznamenajú nič, ak nemáte správny hodnotový systém,“ hovorí a zúfa si nad televíznymi reality shows, kde sa ľudia stanú slávnymi len preto, že v nich vystupujú. Pre perfekcionistku, ktorá počas celej svojej kariéry tvrdo drie a vždy starostlivo pripravuje, čo povie verejnosti, to musí byť ťažký údel.
V osemdesiatych rokoch hlásala: Amerika vyznáva materiálno a ja som materiálne dievča. Dnes vidí, kam to dospelo - a pritom to pozoruje zvnútra, z Hollywoodu, ktorý v jej mysli predstavuje mesto snov a šialenstva zároveň. „Tam stratíte obraz o tom, čo je v živote skutočne dôležité. Stratíte pamäť, videnie do budúcnosti a môžete stratiť aj seba,“ hovorí Madonna. Pri takej miere sebakritického pohľadu nebude mať na budúcom albume už do čoho rypnúť. Majú však ľudia ešte vôbec chuť počúvať moralizovanie, alebo prišiel čas na jej mladšiu nasledovníčku?
Britská stanica BBC našla hneď tri, ale každá z nich rozvíja len jednu stránku Madonny: Britney Spearsová popový prejav, Christina Aquilera sexy zjav a Pink jej postoj k dianiu. Madonna na ich adresu len poznamenáva, že sú umelo vytvorené a môžu, ale aj nemusia nájsť svoj vlastný štýl. Trvá na tom, že ona je od začiatku sama sebou.
Redaktor Q magazínu dal Madonne otázku, čo ju ešte núti nahrávať platne. Odvetila jednoducho, že ju to baví. Aby však nemusela dať korunu pop kráľovnej niekomu inému, musí baviť aj dcéry svojich pôvodných fanúšičiek. Zatiaľ je to bez obáv.
Predala 130 miliónov platní
Madonna - Louise Veronica Ciccone odštartovala svoju kariéru v roku 1979, keď z rodného Michiganu odišla do New Yorku na baletnú školu. V roku 1982 nahrala prvé demo, pieseň Everybody, ktorá sa hrala po miestnych kluboch. Hit z júna 1983 Holiday už poznajú všetci, ktorí sledujú Madonnu od debutového albumu The first album. Na druhom albume Like A Virgin už Madonna zhadzuje vrstvy šiat. V roku 1987 si berie herca Seana Penna a ich čudné, agresívne manželstvo vydrží paľbu fotoaparátov dva roky. V osemdesiatom deviatom nahrá ambiciózny projekt Like A Prayer. V roku 1992 prekročí hranice trpezlivosti prudérnejšej časti verejnosti albumom Erotica a hneď nato knihou Sex.
Popritom to skúsila aj s filmami - doteraz ich nakrútila 15 a väčšinou dostala Zlatú malinu za najhorší herecký výkon.
V polovici deväťdesiatych rokoch uberá z rýchlosti, s akou sa obnažovala, dokonca si dá kostým zo 40-tych rokov a cez tvár klobúčik so sieťkou. Bezpodmienečne chce titulnú rolu v muzikáli A. L. Webbera Evita. Má ju, a k nej filmovú cenu Zlatý glóbus.
Kvôli postave Evity sa zdokonalila aj v speve. To ju priblížilo k podstate hudby. V roku 1998 nahrá s klubovým dídžejom Williamom Orbitom asi najlepší album Ray Of Light, ku ktorému sa zrazu vyjadrujú aj seriózni kritici. To, že na ďalšom albume už nespolupracoval, sa považuje za jej najväčšiu chybu. Music z roku 2000 s producentom Mirwaisom Ahmadzaiom však nie je o nič horšia platňa.
Dnes má Madonna za manžela režiséra Guya Ritchieho a dve deti (dcéru Lourdes a syna Rocca). Doposiaľ predala 130 miliónov platní a so singlami obsadila prvé miesta rebríčkov viackrát ako Beatles a Rolling Stones dokopy.
diskografia
1983 The First Album
1985 Like A Virgin
1986 True Blue
1987 Who‘s That Girl, soundtrack
1989 Like A Prayer
1990 I‘m Breathless, soundtrack
1992 Erotica
1994 Bedtime Stories
1995 Something To Remember,
výberovka best of
1995 Evita, soundtrack
1998 Ray Of Light
2000 Music
2000 Next Best Thing, soundtrack
2003 American Life