„Na ktorom mieste sa cítite naozaj príjemne uvoľnení?“ To je jedna z otázok, ktorú často nájdete v najrozličnejších dotazníkoch určených japonskej verejnosti. A čo býva najčastejšou odpoveďou? „Na toalete.“ Áno, v našej krajine, ktorú charakterizuje obrovská zaľudnenosť a nedostatok priestoru, je toaleta často jediným miestom, kde človek môže byť sám so sebou. Asi pred desiatimi rokmi sa mi dokonca dostala do rúk mapa, na ktorej boli vyznačené všetky tokijské toalety a zvlášť zvýraznené tie najlepšie. Japonci si na pohodlie, čistotu, intimitu, luxus toaliet veľmi potrpia.
Pred pár dňami sme sa s mojou ženou vrátili z Tokia. Bola to jej prvá návšteva Japonska. V jednej modernej budove zašla na toaletu. Dlho sa nevracala, vybral som sa jej teda na pomoc. Japonci totiž všade zavádzajú špičkové technológie, dokonca aj do oných sanitárnych miestností. Občas ten komfort človeka až zaskočí. Naše toalety majú elektricky vyhrievané dosky, súčasťou funkcií misy je umývanie a vysušenie intímnych miest, polohu vodných trysiek si môžete elektronicky nastaviť tlačidlami na opierke ruky po pravej strane podľa osobnej potreby. Moja žena postupovala správne, hoci boli všetky inštrukcie napísané iba po japonsky. Priložením dlane na fotobunku sa však malo spustiť splachovanie. Z maličkého reproduktoru hneď vedľa senzoru naozaj zaznelo hučanie ako pri splachovaní, ale voda nikde. Skúšala to niekoľkokrát, až som sa objavil ja a záhadu vyriešil stlačením iného gombíka.
My, Japonci, sme hanbliví a na toalete máme radi absolútne súkromie. Preto sú v mnohých zabudované zariadenia na vyrábanie zvukov, ktoré dokážu zamaskovať, čo sa vo vnútri deje. Niekedy to býva spev vtákov, šum dažďa, žblnkanie tečúcej rieky, ale najčastejšie falošné splachovanie. Okrem iného je to spôsob, ako pri maskovaní intímnych zvukov ušetriť vodu.
Moja žena bola čistotou a dokonalosťou japonských toaliet unesená. „A nielen toalety, všetko je čisté,“ jasala. „Aj ulice, metro, železničná stanica, dlážka sa všade ligoce, podzemie s obchodmi, nikde ani smietka,“ opakovala. Pre mňa je čistota verejných miest a budov úplnou samozrejmosťou. Tieto miesta celý deň a každý deň umývajú zamestnanci v čistých pracovných odevoch a obyvatelia ich udržujú čisté. Jednoduchá logika a funguje nám to. Mňa skôr prekvapuje špina!
Svojho času som stretol manažéra istého obchodného domu. Vysvetlil mi, že musia obchodný dom, a zvlášť toalety, udržovať perfektne čisté, lebo nikto v Japonsku nepôjde do špinavých priestorov. Potenciálny zákazník je človek, ktorý často prichádza do obchodného domu na toaletu, pretože vie, že sú tam toalety zaručene čisté. No a potom ho zláka tovar a odchádza aj s nákupom. Čistota, to je cesta, ako prilákať a udržať zákazníkov. Čistota, to je cesta, ako zlepšiť príjemný pocit ľudí, a dokonca aj ekonomiku. Pre mňa sú to úplne samozrejmé veci.
Masahiko