FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA – Vyše 67-tisíc deviatakov bude tento rok pri prijímacích skúškach na stredné školy prežívať menšie stresy ako deviataci roky pred nimi. Pomohlo im ministerstvo školstva, ktoré určilo, že prijímačky sa môžu konať v dvoch termínoch. Tento rok to bude 5. a 9. mája. Žiaci si mohli podať prihlášky buď na dve stredné školy, alebo na dva odbory jednej strednej školy.
Výber strednej školy bol uľahčený aj tým, že rodičia a žiaci sa mesiac dopredu dozvedeli, aké sú kritériá prijatia.
Väčšina žiakov sa prihlásila na školy, kde ich zoberú bez prijímačiek, a zároveň skúša šťastie aj na škole, na ktorú by sa chceli naozaj dostať.
„Dve prihlášky im dávajú možnosť vybrať si jednu školu, kde je pravdepodobnosť ich prijatia väčšia, a druhú, kde môžu, takpovediac, trochu riskovať,“ hovorí štátny tajomník ministerstva školstva František Tóth. Šance dostať sa na vysnenú školu tak rastú. Doteraz sa totiž dobré školy naplnili v prvom kole a žiaci, ktorí v ňom neuspeli, boli nútení ísť na menej žiadané školy.
Podľa ministerstva školstva sa tak ukáže reálny záujem o stredné školy, ktorý bol doteraz skreslený.
(sr)
Čo vplýva na výsledok skúšky
* Keďže písomná skúška z predmetu je len 60-minútová, nemožno jej závery preceňovať. Práve preto berú školy do úvahy aj hodnotenie základnej školy z niekoľkých posledných klasifikačných období a z viacerých predmetov. To, spolu výsledkom prijímacích skúšok a s výsledkami okresných a krajských kôl niektorých olympiád, tvorí slušné podklady na celkové hodnotenie. Momentálnu indispozíciu do značnej miery rieši druhý termín. (or)
Čo potrebujete vedieť o prijímaní na stredné školyKritériá prijímania
Kritériá prijímania by mali visieť na výveske strednej školy od 15. januára. Dá sa z nich dozvedieť, koľko tried bude škola tohto roku otvárať, koľko žiakov prijímať a kto má šancu dostať sa na školu bez prijímačiek. Dôležité sú najmä informácie o prijímačkách: ako dlho sa budú písať testy a z čoho, aká dlhá bude prestávka medzi nimi, ktoré pomôcky môžu žiaci používať. Kritériá hovoria aj na koľko percent musí žiak zvládnuť test, aby mohol byť prijatý.
Kritériá všetkých škôl sú aj na internetových stránkach školských výpočtových stredísk. Pre bratislavský kraj je to www.svsba.sk , pre trnavský a nitriansky www.svspn.sk , pre banskobystrický www.svsbb.sk , pre košický a prešovský kraj www.svsmi.sk , pre žilinský a trenčiansky kraj www.svslm.sk .
Nehlási sa na školu priveľa žiakov?
Aj to možno zistiť na internetových stránkach. V kolonke informácia o naplnenosti stredných škôl nájdete presné čísla o tom, koľkých žiakov chce škola prijať, koľko sa ich hlási na prvý termín, koľko na druhý a koľko spolu. Údaje sú rozpísané aj na jednotlivé študijné a učebné odbory.
Kedy budú známe výsledky?
Riaditeľ strednej školy musí zverejniť výsledky prijímacích skúšok do 3 dní od druhého termínu prijímacích skúšok, t. j. do 15. mája 2003. Po zverejnení zoznamu uchádzačov podľa výsledkov prijímacieho konania je povinný bezodkladne vydať rozhodnutia o prijatí na strednú školu.
Kedy bude zápis?
Termín zápisu určuje tiež riaditeľ školy. Presný deň a čas je v rozhodnutí o prijatí, ktoré príde študentovi poštou. Dve prihlášky na strednú školu sa podávali tohto roku prvý raz, a preto sa očakáva, že okolo zápisu žiakov bude zrejme trochu zmätok.
Ak sa totiž prijatý uchádzač nezapíše do určeného termínu, stredná škola ponúkne uvoľnené miesto ďalšiemu uchádzačovi v poradí podľa výsledkov prijímacích skúšok. Môže sa tak stať, že dieťa neprijmú pre nedostatok miesta, nakoniec sa však uvoľní povedzme 10 miest a škola dieťa vezme.
Aj preto ministerstvo školstva upozorňuje, aby riaditelia škôl nenútili žiakov, ktorých prijali bez prijímačiek, na zápis už v marci či apríli. Ak totiž žiak bude robiť prijímačky na ďalšiu školu a prijmú ho aj tam, bude zapísaný na dve školy. Vtedy musí škole, na ktorej nemieni študovať, oznámiť, že ho prijali inde.
Prijatý žiak, ktorý sa na štúdium nezapíše, stráca možnosť študovať.
Ako sa odvolať?
Ak dieťa na školu nevezmú, dá sa proti tomu odvolať u riaditeľa školy. Odvolanie treba podať do 15 dní od doručenia rozhodnutia o neprijatí. Riaditeľ šak môže na odvolenie prijať len žiakov, u ktorých sa pochybilo v prijímacom konaní (zle sa im zrátali body za testy, prípadne nesprávne ohodnotila správna odpoveď za nesprávnu). Ak uchádzač neurobil prijímaciu skúšku, je zbytočné, aby sa odvolával.
Uchádzači, ktorí sa na školu nedostali najmä pre nedostatok miesta, majú šancu v odvolaní uspieť, najmä ak sa na škole uvoľní niekoľko miest. Vtedy ako dôvod odvolania uveďte, že žiak splnil podmienky na prijatie, nedostal sa na školu, ale stále má záujem o prijatie.
Stránka www.strednaskola.sk hovorí, že ak uchádzač nebude prijatý ani v júnovom termíne prijímacích skúšok, má sa ohlásiť na krajskom úrade. Tam bude zoznam škôl, kde sú ešte neobsadené miesta. Uchádzač si vyberie školu, na ktorej dokončí povinnú školskú dochádzku.
Ako sa tvoria testy
1. Školy ich vypracúvajú
Mechanizmus tvorby testov je na každej škole iný. Napríklad na bratislavskom Gymnáziu Ivana Horvátha ich pripravuje predmetová komisia. Testy sa skladajú z úloh s výberom odpovedí a z úloh, pri ktorých je dôležitý aj postup riešenia. Učitelia odovzdajú návrhy aj s bodovaním vedúcej predmetovej komisie, tá ich odskúša, doplní, posúdi náročnosť, jednoznačnosť, porovná s osnovami základnej školy a dá im dohodnutú formu. Riaditeľ zvyčajne overuje, či formulácie, úprava, zrozumiteľnosť, dĺžka a iné na pohľad formálne nedostatky nemôžu test znehodnotiť.
Z navrhnutých a utajených variantov sa ráno vyžrebuje a rozmnoží ten, ktorý sa v ten deň použije. Po zakódovaní učitelia predmetovej komisie v jednej miestnosti testy opravujú tak, že každý učiteľ opravuje len svoju časť. Ďalší učiteľ kontroluje a spočítava bodovanie.
Výsledky zverejňujú bez mien, iba s kódom uchádzača.
2. Školy ich objednávajú
Niektoré stredné školy ponechávajú tvorbu testov na bratislavskú firmu Exam. Škola si tak uľahčí prácu, pretože dostane hotové testy spolu so správnymi výsledkami, v zodpovedajúcej kvalite.
Tento rok si testy na prijímacie pohovory na 5. mája objednalo 38 stredných škôl. Vo všetkých prípadoch ide o školy mimo Bratislavy, keďže bratislavským školám už Exam testy nerobí. „Ľudia mali pocit, že ide o konflikt záujmov, pretože sme robili testy na prijímacie pohovory a zároveň doučovali na prijímačky na stredné školy,“ hovorí riaditeľ firmy Vladimír Burian. Väčšina škôl si objednané testy vyhodnocuje podľa šablóny sama. Ak má veľa uchádzačov o štúdium, môže požiadať aj o ich vyhodnotenie firmu Exam. Tá vie spracovať výsledky testov rýchlejšie ako školy samotné. Podľa Buriana záujem škôl o hotové testy narastá, ale školy na to nemajú peniaze, hoci nejde o veľké sumy. (or, sr)
Koľko žiakov sa hlási na gymnáziá Podobne ako po iné roky aj tohto roku sa najviac žiakov hlási na gymnáziá. Tie však majú obmedzené kapacity, a preto nie každý, kto chce, má šancu sa na gymnázium aj dostať. Chcete vedieť, aké má vaše dieťa šance? Podľa údajov zo školských výpočtových stredísk sme pre vás pripravili zoznam gymnázií spolu s údajmi, koľko žiakov chcú prijať a koľko žiakov sa na ne hlási. Vyberte si školu a ľahko zistíte, či bude musieť vaše dieťa poriadne zabojovať alebo či jeho šance dostať sa na školu nie sú až také zlé. Údaje sú z marca 2003, bilingválne triedy a gymnáziá v zozname škôl zahrnuté nie sú. (sr)
BRATISLAVSKÝ KRAJ
Stredná škola Môžu prijať Hlási sa
Gymnázium Bílikova, Bratislava 30 116
Gymnázium Grosslingova, Bratislava 30 93
Gymnázium Dunajská, všeobec. Bratislava 30 95
matematika a fyzika 30 23
cudzie jazyky 30 42
Gymnázium Hubeného, Bratislava 60 161
Gymnázium I. Horvátha, všeob. Bratislava 60 117
cudzie jazyky 90 250
Gymnázium L. Sáru, Bratislava 60 203
Gymnázium Einsteinova, Bratislava 90 306
Gymnázium Metodova, Bratislava 90 342
Gymnázium Novohradská, informatika, Bratislava 66 203
Gymnázium Tomášikova, všeob., Bratislava 26 107
cudzie jazyky 26 49
Gymnázium J. Papánka, všeob., Bratislava 30 107
informatika 30 108
cudzie jazyky 30 128
Gymnázium pre TPM, Mokrohájska, Bratislava 16 19
Gymnázium Hronská, Bratislava 30 80
1. súkromné gymnázium, Bajkalská, Bratislava 30 13
Gymnázium Matky Alexie, Bratislava 34 132
Gymnázium Pankúchova, Bratislava 30 96
Gymnázium Haánova, Bratislava 60 90
Súkr. gymnázium Kremnická, Bratislava 60 16
Gymnázium Žitavská 1, Bratislava 60 10
Gymnázium sv. Uršule, Bratislava 30 71
Gymnázium sv. Rodiny, Bratislava 30 40
Bulharská škola CH. Boteva, Bratislava 20 18
Gymn. sv. Vincenta de Paul, Bratislava 66 75
Gymnázium, Malacky 68 107
Gym. sv. F. Assiského, Malacky 60 110
Gymnázium Modra 30 84
Gymnázium Pezinok 30 94
Gymnázium Senec, cudz. jazyky 30 78
Gym. s vyuč. jaz. maď. Senec 30 57
TRNAVSKÝ KRAJ
Gymnázium Dunajská Streda, N. sv. Štefana 4 34 44
Gymnázium Á. Vámbéryho DS, N. sv. Štefana 4 102 163
Gymnázium M. R. Štef. Šamorín 2 34 54
Gymnázium Šamorín-maď., Slnečná 2 68 98
Gymnázium-maď. Veľký Meder, Bratislavská 38, informatika 34 80
Gymnázium Galanta, Štv. SNP 1 68 160
Gymnázium Galanta, maď, Štv. SNP 68 116
Gymnázium Sereď, Kostolná 68 117
Gymnázium Hlohovec, Komenského 68 119
Gymnázium Piešťany, Nám. SNP 9, všeob. 68 122
informatika 68 78
Gymnázium sv. Michala Arch., Piešťany 68 165
Gymnázium Senica 68 163
Gymnázium J. Bosca Šaštín-Stráže 30 45
Gymnázium Skalica, Nám. slobody 3 68 147
Gymnázium J. Hollého Trnava, všeob. 96 186
informatika 30 54
Gymnázium A. Merici cirk., Trnava 68 155
Športové gymnázium Trnava, Bottova, všeob. 68 184
telesná výchova 10 36
Súkr. gym. v j. maď., Galanta, bilingv.– AJ 34 25
Gymnázium Vrbové, Beňovského 68 175
Arcib. gym., Kalinčiakova, Trnava 34 21
NITRIANSKY KRAJ
Gymnázium Šuleka, Komárno, Pohraničná 64 101
Gymnázium H. Selyeho, Komárno 96 170
Gymnázium Andreja Vrábla, Levice 96 143
Gymnázium Šahy (prihlásení na zlý odbor) 34 50
Gymnázium Šahy-maď., Mládežnícka 22 28 45
gymnázium – informatika 28 21
Gymnázium Želiezovce 60 95
Gymnázium Želiezovce-maď., 48 37
Gymnázium Nitra, Golianova ul., všeob. 30 144
informatika 30 95
Gymnázium Nitra, Parovská ul. 68 226
Gymnázium sv. Cyr. a Met., Nitra 30 115
cudzie jazyky 30 57
Piar. gymnázium, Nitra, cudz. jazyky 32 117
Gymnázium Vráble 30 84
Gymnázium Nové Zámky, Štefánika 10, maď. 60 73
slov. 90 147
telesná výchova 30 67
Gymnázium Štúrovo, maď. 32 91
Gymnázium Šurany 60 116
Gymnázium Šaľa 56 110
Gymnázium Topoľčany 66 184
spoločenskovedné 34 29
Gymnázium sv. Vincenta Topoľčany 30 111
Gymnázium J. Kráľa Zlaté Moravce 68 145
Cirk. ymnázium Marianum, maď., Komárno 26 50
Cirk. gymnázium v. j. maď., Levice 26 32
TRENČIANSKY KRAJ
Gymnázium Bánovce na Bebravou 90 128
Gym. Dubnica nad Váhom 90 190
Gym. sv. J. Bosca Nová Dubnica 30 70
Gymnázium Myjava, Jablonská 60 102
Gymnázium Štef. Nové M. nad Váhom 60 164
informatika 30 59
Gymnázium Partizánske 90 151
Gymnázium Považská Bystrica 120 245
Gymnázium Handlová, Novomeského 30 78
Gymnázium Prievidza, Matice slov. 240 356
Stredná škola Môžu prijať Hlási sa
Gym. Nováky, Rastislavova ul. 30 138
informatika 30 75
Gymnázium Púchov, 1. mája 60 152
Gymnázium Ľ. Štúra Trenčín 180 353
Gymnázium piarist. Trenčín 30 119
Gym. sv. Jozefa Nové M. n. Váhom 32 43
BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ
Gymnázium, Komenského 18, Ban. Bystrica, všeob. 60 305
cudzie jazyky 30 37
umelec. vých. 30 67
Gym. Tajovského B. Bystrica 136 358
Katolícke gymnázium BB, Hurbanova 9 32 101
Gymnázium Mládežnícka, Ban. Bystrica, všeob. 0 4
umelec. vých. 34 85
Gymnázium B. Štiavnica, Gwerkovej 8 64 89
Gymnázium Brezno, Štúrova 13 60 129
Gymnázium Detva, Štúrova 849 34 90
informatika 34 48
Gymnázium Krupina, M. R. Štefánika 8 34 82
Gymnázium Fiľakovo, všeob., maď. 34 47
všeobecné 34 47
informatika 34 23
Gymnázium Lučenec, Haličská ces. 9 68 137
Súkr. gymnázium Lučenec, Fándlyho 3 24 19
Gymnázium Poltár, Školská ul. 3 34 21
Gymnázium Revúca, Clementisova 21 34 50
Gymnázium Tornaľa, Hurbanova, maď. 30 27
všeobecné 30 18
Gymnázium Hnúšťa, Hlavná 431 30 53
Gym. Rimavská Sobota, Daxnerova 42, všeob., maď. 34 31
všeobecné 68 109
Gymnázium Veľký Krtíš, Školská 21 30 48
Gymnázium Zvolen, Hronská 1467/3 170 243
informatika 34 71
Gymnázium Nová Baňa, Bernolákova 9 34 64
Gymnázium Kremnica, P. Križku 390/4 34 81
Gym. pre SPM Kremnica, Kutnohorská 20 10 5
Gym. Žiar nad Hronom, M. R. Štefánika17 102 144
Gym. cirk. Rimavská Sobota, Daxnerova 42 25 19
Katol. gymn. B. Štiavnica, Kammerhofská 1 34 39
ŽILINSKÝ KRAJ
Gymnázium Bytča 64 128
Gymnázium Čadca, všeob. 60 147
informatika 30 69
Gymnázium Turzovka, všeob. 32 49
informatika 32 50
Gymnázium Dolný Kubín 96 172
Gymnázium Kys. Nové Mesto 60 147
spol. vedné zameranie 30 44
Gymnázium Lipt. Hrádok 32 97
Gymnázium Liptovský Mikuláš 90 190
Gymnázium Martin, Malá Hora 128 230
Gymnázium Vrútky 96 218
Gymnázium Námestovo 128 207
Gymn. Ružomberok, Štef. Moyzesa 68 113
Gymn. Ružomberok, cirkevné 56 133
Gymnázium Turč. Teplice 32 60
Gymnázium Trstená, Železničiarov, všeob. 52 77
informatika 32 64
Gymnázium Tvrdošín 28 95
Gymnázium Rajec nad Rajčiankou 66 175
Gymnázium Žilina, Hlinská 150 367
Gymnázium Žilina, Veľká Okružná, všeob. 120 370
Gymnázium sv. Františka, Žilina 30 67
KOŠICKÝ KRAJ
Evanj. gymnázium, Puškinova 60 175
Gymnázium Dobšina 24 39
Gymnázium Gelnica 54 92
Gymnázium greckat. Trebišov 60 169
Gymnázium Košice, Alejová ul. 30 127
Gymnázium Košice, maď. Kuzmányho ul. 90 107
Gymnázium Košice, L. Novomeského 126 455
Gymnázium Košice, Opatovská 7 132 339
Gymnázium Košice, Poštová ul. 124 291
Gymnázium sv. T. Akv., Zbrojničná ul. Košice 102 187
Gymnázium Košice-Šaca, Železiarenská ul 120 267
Gymnázium Košice, Šrobárova ul. 150 289
Gymnázium Kráľ. Chlmec 68 83
Gymnázium Krompachy, Lorencova ul. 48 72
Gymnázium Moldava, slov. Školská 13 56 63
Gymnázium Moldava, maď. 30 37
Gymnázium Michalovce, Masarykova ul. 204 333
Gymnázium pri SPŠS, Michalovce, ul. Ľ. Štúra 30 182
Gymnázium Rožňava 56 70
Gymnázium Sečovce 60 107
Gymnázium Sobrance 68 59
Gymnázium Spišs. Nová Ves 136 253
Gymnázium súkr. Košice, Katkin Park 40 13
Gymnázium Trebišov 90 169
Gymnázium Veľké Kapušany 68 95
Gymnázium Exnárova 120 313
Gymnázium sv. koš. mučeníkov, Košice 68 118
PREŠOVSKÝ KRAJ
Cirk. gymnázium P. U. Olivu, Poprad 58 163
Evanj. koleg. gymnázium, Nám. legionárov, Prešov 30 30
Gymnázium L. Stockela, Bardejov 136 210
Gymnázium Bardejov, Slovenská ul. 64 223
Gymnázium Giraltovce 28 59
Gymnázium Humenné, Komenského 102 236
Gymnázium Kežmarok 56 132
Gymnázium Levoča 66 164
Gymnázium Lipany 28 64
Gymnázium Medzilaborce 60 76
Gymnázium Poprad. nábrežie, Poprad 56 170
Gymnázium D. Tatarku 14, Poprad 122 379
Gymnázium Prešov, Mudroňova 20 98 360
Gymnázium Prešov, Konštantínova 2 122 285
Gymnázium Prešov, Podjavorinskej ul. 34 92
Gymnázium Prešov, súkr., Solivárska 28 80 62
Gymnázium Prešov, ukraj., Dilongova 13 28 83
Gymnázium Sabinov, Komenského 40 68 118
Gymnázium Snina 60 143
Gymnázium S. Stará Ves 28 73
Gymnázium Stará Ľubovňa 56 114
Gymnázium Stropkov 60 138
Gymnázium Levoča 60 116
Gymnázium Humenné 60 231
Gymnázium Svidník 84 130
Gymnázium Vranov nad Topľou 60 136
Gymnázium sv. Moniky, Prešov 120 380
Najčastejšie chyby na prijímacích skúškach z matematiky podľa matematikára a riaditeľa Gymnázia Ivana Horvátha v Bratislave AUGUSTÍNA ŠUTTU
Rozbor úlohy
* Niekedy žiak nevie urobiť rozbor úlohy, ktorý by mu umožnil zostaviť rovnicu či rovnice. Prípadne mu chýba základné pochopenie toho, čo rovnica predstavuje, čo predstavuje zlomok alebo percento. Tento nedostatok mu neumožní prirodzene – logicky postupovať pri úprave. Iba mechanicky nacvičený postup potom zlyháva už aj na máličko zmenených podmienkach.
Obsah a objem
* pri objeme a obsahu je dôležité ich označenie, preto pozor na to! Nezamieňať označenie obsahu S a označenie objemu V.
Čítanie s porozumením
* pri texte úlohy ho netreba podceniť, treba vedieť určiť podmienky riešiteľnosti, ale aj spraviť skúšku, ktorá potvrdí správnosť riešenia.
Samostatnosť
* žiaci, ktorí samostatne riešili príklady hoci v domácich úlohách a ktorí mali učiteľov s väčšími požiadavkami, budú rozhodne vo výhode. Často to nie sú jednotkári!
Čas
* v testoch z matematiky si dávajte hlavne pozor na čas. Časový deficit mnohokrát poznať na nedoriešených a zamotaných príkladoch.
Logicky myslieť
* pri riešení matematických úloh žiak osvedčuje svoju schopnosť logicky myslieť, schopnosť aplikovať vedomosti, ale aj schopnosť byť pozorný, presný a samostatný.
Súčin a súčet
* často dochádza k zamieňaniu pravidiel v súčine a v súčte – ak záporné číslo vynásobíte záporným, je výsledkom kladné číslo. Ale v súčte toto pravidlo neplatí, pretože súčet dvoch záporných čísel je záporné číslo.
Slovné úlohy
* v slovných úlohách je veľmi dôležité, nezabudnúť uviesť slovnú odpoveď, a to v správnej štylizácii,
* veľa chýb žiaci robia pri percentuálnych výpočtoch, teda pri identifikovaní základu a percentuálneho údaju.
Pozor na znamienko mínus
* pozor, ak je pred zátvorkou alebo pred zlomkom, žiaci naň často zabúdajú, najmä keď zlomok rozširujú pri úpravách na spoločného menovateľa, alebo ho zmenia nielen v čitateli, ale aj v menovateli.
Merné jednotky
* každé zadanie príkladu je potrebné pozorne si prečítať, pretože ak je v príklade otázka: „Koľko metrov kubických…?“, nesmiete potom výsledok uviesť v iných merných jednotkách. A takisto pozor na premeny jednotiek. Práve v nich sa vyskytuje množstvo chýb.
Malá predstavivosť
* sťažuje riešenie geometrických úloh, kde ide o plochy a objemy jednoduchých telies.
Najväčšie nedostatky pri slovenskom jazyku podľa slovenčinárky na bratislavskom Gymnáziu na Eisteinovej ulici EVY VRBANOVEJ
* vedomosti žiakov sú neutvrdené,
* často sú získané narýchlo počas intenzívnej prípravy na prijímacie pohovory formou doučovania,
* nie sú osvojené systematickou prípravou počas základnej školy.
Určovanie vetných členov
* treba si dať záležať na správnom určovaní vetných členov a viet podľa členitosti, pretože v nich sú veľmi časté chyby.
Slovná zásoba
* nepoznajú významy frekventovaných cudzích slov,
* nechápu frazeologizmy,
* nevedia ich použiť v kontexte,
* nesprávne používajú predložky a slovesné väzby,
* problémy im robí spisovná výslovnosť, najmä mäkčenie spoluhlások.
Slohové útvary
* nevedia správne napísať niektoré žánre,
* nevedia sa orientovať v literárnej histórii,
* nedokážu spraviť záznam textu formou osnovy a kľúčových slov,
* nepoznajú charakteristiky jednotlivých literárnych smerov a prúdov,
* problém im robí pochopenie liter. textu a jeho interpretácia,
* chýbajú im aktuálne informácie z kultúrneho života.
Tieto medzery vo vedomostiach im spôsobujú problémy aj počas stredoškolského štúdia. Mnohí sa s týmto handicapom nedokážu vyrovnať.
Čitateľný rukopis
* pri klasickom diktáte (teda diktovanom texte) je dôležitý čitateľný rukopis, lebo aj keď je niečo napísané správne, ale nedá sa to prečítať, je to chyba.
Pravopis
* ide predovšetkým o písanie veľkých písmen,
* písanie i/y vo vybraných slovách, v gramatických tvaroch prídavných mien – zámen a čísloviek,
* písanie priamej reči,
* rytmický zákon,
* písanie ä.
Nepozornosť
* pozor na presné pochopenie zadania, veľa chýb je len z nepozornosti a nesústredenia sa, preto sa pri čítaní zadania treba usilovať čo najväčšmi sa sústrediť.
Opravy v texte
* musia byť čitateľné a musí z nich byť jednoznačné, čo je v danom slove, alternatívu – „obojaké“ i/y (či tvrdé „y“ s bodkou) neuznávajú. (or)
RADY PSYCHOLOGIČKY
Ťaháky pre trémistov
Psychologička Anna Truksová z Pedagogicko-psychologickej poradne pre stredné školy v Košiciach trémistom odporúča, aby si robili ťaháky. Cez víkend sa už veľa nenaučia, ale čítať ťaháky so základnými vecami im pomôže. Tie sa totiž podľa nej v čase zvýšenej úzkosti ľahšie a na dlhšie zafixujú. „Ťaháky v príprave veľmi dobre slúžia na podchytenie dôležitých vecí.“
Autogénny tréning proti oknám
Deťom, ktoré majú výpadky, teda „okná“, pri ktorých si nevedia na nič spomenúť, psychologička radí: „Najideálnejšie by bolo dopredu vyhľadať psychológa a poradiť sa. Existujú totiž psychoterapeutické techniky na zvládnutie trémy a zvýšenia sebavedomia. Jednou z nich je autogénny tréning.“
Dá sa nacvičiť aj počas dvoch víkendových dní. „Pri napätí sa nám zrýchľuje dych, cítime búšenie srdca či zvieranie žalúdka. V takej chvíli sa treba začať sústrediť len na seba, zatvoriť oči, preniesť pozornosť na svoj dych a pri každom výdychu cítiť, ako sa naše uvoľnenie prehĺbi. Myšlienky nechať prúdiť voľne hlavou a sústrediť sa na rytmus srdca. Nezaškodí, keď si povieme, môj tep je pokojný, som pokojný, uvoľnený.“
Ako na to: večer pred prijímačkami si treba ľahnúť a chvíľu sa sústrediť na seba, svoje dýchanie, tlkot srdca a pokoj. V stave pohody si potom treba predstaviť situáciu, ktorá vás zajtra čaká. Ako sedíte v lavici a píšete písomku, a všetko ide pokojne a podľa vašich predstáv. Ak máte stále obavy, nebojte sa ich prebrať s rodičmi a jednoducho sa vyrozprávať.
Učiť sa, či neučiť počas víkendu?
Psychologička hovorí, že je to individuálne. „Niekto doslova trpí, keď sa nemôže pozrieť do kníh, a tak mu v tom netreba brániť. Iní sa zas venujú aktivitám, ktoré ich odpútajú od predzvesti prijímačiek. Nezaškodí urobiť si oddychový deň, ale ak máme potrebu, pokojne si môžeme zopakovať dôležité veci napríklad zo spomínaného ťaháka.“
(lš)
drobné rady
Pomôcky na lavici
Väčšina stredných škôl dovoľuje používať počas skúšok rysovacie a písacie potreby. Nájdu sa však aj také, čo súhlasia aj s použitím kalkulačiek - overiť si to môžete vo vopred zverejnených kritériách na každej škole.
Ako nestrácať čas
Ak narazíte na otázku, na ktorú neviete odpovedať, netreba strácať čas. Najprv si vypracujete otázky, ktoré viete. V stave zvýšenej úzkosti, nám napadajú správne odpovede ako prvé, ale ak je miera úzkosti vyššia, ako je nevyhnutné, začíname o sebe pochybovať a máme tendenciu preškrtnúť správnu odpoveď.
Čo robiť, ak dieťa ochorie?
Buď žiak, alebo jeho zákonný zástupca musia oznámiť riaditeľovi školy, a to najneskôr v deň prijímačiek, že sa ich nemôže z objektívnych príčin zúčastniť. Riaditeľ určí náhradný termín.
Ako sa obliecť?
Ide o výnimočný deň, a tak by bolo vhodné sviatočné oblečenie. Základ je ale obliecť si pohodlné veci, v ktorých sa cítime dobre.
Jesť či nejesť?
Nie je dobre ísť nalačno a nie je dobre sa prejesť. Hlad, ani presýtenosť nemotivujú. Raňajky by mali byť ľahké. Pomáha praženica a stimulujúci lecitín z vajíčok, alebo ako banán, ktorý upokojuje. Čokoláda zase uvoľňuje hormóny šťastia a dodáva energiu, preto je dobré mať ju na lavici i počas písomky. Netreba zabúdať na pitný režim, tekutiny uvoľňujú zovretý žalúdok.