Výstavu najnovších diel Emüke Vargovej, Petra Ondrušeka a Patrika Kovačovského - modrá, šedá, oranžová slávnostne otvorili v Galérii mesta Bratislavy. V sídle GMB v Mirbachovom paláci na Františkánskom námestí vystavuje trojica mladých autorov netradične maľby. Až do 15. júna sa tak návštevníci môžu zoznámiť s umeleckým posunom E. Vargovej (1965), P. Kovačovského (1970) a P. Ondrušeka (1973) od priestorových objektov a inštalácií k obrazom.
Emüke Vargová zostáva verná svojim špecifickým technikám, ktoré sú odkazom na ženský svet. Dokazujú to napríklad jej maľby lakmi na nechty. Zaujíma sa však i o neutrálne, polopriesvitné materiály, ktoré podľa kurátorky Zory Rusinovej otvárajú akoby priehľad do inej dimenzie.
Divákom ponúkne jemné stopy vlastných zážitkov. Kovačovského obrazy kombinujú klasické a nové, medzi iným sa v nich stretáva maľba, počítačová grafika a skenovanie. Svojim plátnam dáva špecifický tvar a utvára z nich obrazové objekty. Obraz inšpirovaný súčasnými masmédiami a reklamou je zas príznačný pre maľby Petra Ondrušeka. Zľahka v nich zachytáva rozmazaný, akoby cez okno videný moment z ulice, prchavú podobu človeka, jeho odev.
* Výstavu zakladateľa kinetizmu a optického umenia Victora Vasarelyho sprístupnili v bratislavskom Múzeu Milana Dobeša. Hommage á Malevitch, Tolna, Realisation, Alkia, Ondho, Tinko, Laszlo, Unites polychromes et polyphormes - celkove vyše 20 obrazov a jeden priestorový objekt po dlhom čase v Bratislave pripomínajú dielo tohto svetoznámeho výtvarníka. Výstava je pri príležitosti jeho nedožitých 95. narodenín. „Toto sú jeho malé, ale veľmi intenzívne diela. Intenzívnejšie ako neskoršie veľkorozmerné,“ uviedol na vernisáži taliansky kurátor a Vasarelyho priateľ Getulio Alviani.
Výtvarníkovo rodisko v maďarskom Pécsi a jeho etnické korene považuje Alviani za podstatné a neodmysliteľné od jeho produktívnej osobnosti, hoci je to jeden z najmedzinárodnejších umelcov, akí kedy existovali. Jeho dielo sa dostalo a bolo jasne pochopené vo všetkých častiach sveta pre esenciálnosť a elementárnosť obsahov a formulácií. Vasarelyho plastické diela sú dynamické aprehnané ako pohyby cigánskych hráčov na husliach, keď zahrajú iba zopár nôt. Autor bol vynaliezavý v priam hypnoticky očarujúcich efektoch, kde prvoradý význam má vonkajšie zdanie, a nie štruktúra. Umelcovi pomohol pobyt v Paríži, kam prišiel v roku 1930 z Budapešti a zotrval až do smrti v roku 1977.
VIEDEŇ
Prehľad v aktuálnom umeleckom dianí na Slovensku má Viedenčanom poskytnúť výstava Stadt in Sicht, ktorú nájdu až do 27. júla v priestoroch Künstlerhausu na viedenskom námestí Karlsplatz. Ako informoval Juraj Čarný z galérie Priestor, výstavu prác 15 súčasných mladých slovenských výtvarníkov budú sprevádzať aj rôzne koncerty a happeningy. Prezentácia má podľa Čarného v širšom zmysle prispieť k odbúraniu klišé a utváraniu nových kontaktov medzi slovenskými a rakúskymi umelcami.
V Künstlerhause sa predstavia výtvarníci Marko Blažo, Erik Binder, Gabika Binderová, Aneta Mona Chi-a, Pavlína Fichta-Čierna, Marek Ilečko, Martin Kollár, Marek Kvetán, Stanislav Masár, Milan Mikula, Lucia Nimcová, Bernd Preiml, Ján Šicko, Magda Tóthová a Dušan Zahoranský, ktorí začali tvoriť až po roku 1993. V spolupráci s rakúskymi architektmi vytvoria slovenskí umelci aj exteriérové inštalácie okolo galérie. (tasr, sita)