BANSKÁ BYSTRICA – Vláda má pred sebou chorého pacienta s ťažko poškodeným srdcom, ktorým je stred Slovenska, a lieči mu ploché nohy na Kysuciach. Tvrdí to Juraj Mesík z Grémia tretieho sektora, ktorý vedie s ministerstvom dopravy vojnu argumentov o tom, kadiaľ má viesť diaľnica. Podľa neho je tzv. považsko-kysucký variant, ktorý presadzuje ministerstvo a zajtra má o ňom rokovať vláda, o desiatky miliárd drahší ako stredoslovensko-oravská trasa.
Ministerstvo argumentuje neserióznosťou odhadov tretieho sektora, ktoré sa neopierajú o fakty. Mesík tvrdí, že vychádzajú z oficiálnych čísel.
Pokiaľ ide o náklady, P. Barek z ministerstva dopravy konštatoval, že nimi presadzovaný variant si vyžiada okolo 77 miliárd. „Naše odhady hovoria o 120 miliardách, pretože ministerstvo mlčí o tom, že diaľnica Žilina – Skalité bude len v polovičnom profile a všetky tunely s dĺžkou okolo 22 kilometrov nebudú diaľničné, ale iba jednorúrové,“ argumentuje Mesík. Dodáva, že po pripočítaní nákladov na úplný profil žilinskej diaľnice a štandardné diaľničné tunely stúpnu ministerské prepočty o 30 až 35 miliárd korún. Len jeden kilometer tunela totiž stojí minimálne miliardu.
Stredoslovensko-oravský projekt by podľa Mesíka stál do 50 miliárd a spojenie východu so západom Slovenska by skrátil o pol hodinu. Okrem toho by ho dostavali asi o šesť, sedem rokov skôr ako žilinský. Mesík navyše tvrdí: „Maďarskí analytici na základe skúseností konštatujú, že skrátenie spojenia len o desať minút znižuje nezamestnanosť o 0,3 percenta.“
Dôvody postupu ministerstva dopravy Mesík nechápe. „Na základe zákona o informáciách sme si vyžiadali najnovšiu analýzu zaťaženosti jednotlivých ťahov, ale nedostali sme ju. Najprv sa odvolávali na to, že ide iba o predbežné výsledky a potom že sme novú žiadosť poslali nesprávnemu adresátovi.“ (wm)