
foto – ľuboš pilc, pavol funtál a archív
ch ešte za čias hlbokého socializmu. Nosili ich príbuzní a známi z cudziny a ľudia na Slovensku sa v nich mohli nanajvýš prehŕňať, objednávať sa nedalo. Medzi deťmi bola obľúbená hra, čo by si si vybrala, keby si mohla, vždy z jednej stránky. Frčali rifle a riflové bundy, značkové tenisky, naopak smiešne vyznievali elastické body pod šaty. Také čudo, vďaka ktorému mali dámy telá bez faldíkov a stehná pevne stiahnuté, Otex neponúkal. Dnes je to už inak. Zásielkový obchod prináša niekoľko spoločností, katalógy zadarmo vhadzujú do poštových schránok. Stačí len pohodlne sa usadiť, uvariť si kávičku, vziať pero, papier a nakupovať. Bez stresu z radov pri pokladni a tlačenice pri pultoch. Stres môže nastať iba ak po doručení oznámenia o dodaní tovaru. Keď suma naznačuje, že sme to s bezstarostným nakupovaním trochu prehnali.
Nič nové pod slnkom
Myšlienka zásielkového obchodu je stará niekoľko storočí. Oddávna obchodníci zasielali zoznamy či vzorky tovaru, aby podnietili ľudí k objednávaniu. Od druhej polovice 19. storočia už boli vytvorené podmienky uzatvárať obchody aj na diaľku. Znamená to, že dobre fungovali služby pre doručovanie poštových zásielok, poštové poukážky, zaviedli sa jednotné poplatky za balík, dobierkové postupy a poštové šeky. Dôležité tiež bolo, že už dobre fungovala tlač a metódy pre rozmnožovanie katalógov a reklamných letákov. Prvý hromadný zasielateľský obchod vznikol v USA koncom 19. storočia, dnes je päť najväčších zasielateľských trhov v USA, Nemecku, Japonsku, vo Francúzsku a Veľkej Británii. Na tieto krajiny pripadá viac ako 90 percent celosvetového obratu zásielkového obchodu. Ďalšie významné trhy sa nachádzajú vo Švajčiarsku, v štátoch Beneluxu, Rakúsku, Škandinávii, Taliansku, Španielsku a už aj vo východnej Európe.
Katalógy najrozšírenejšej firmy Quelle sú napríklad v každej druhej domácnosti na Slovensku a od jej príchodu na Slovensko si tovar objednalo už skoro 800 000 zákazníkov.
Ďalšie populárne firmy venujúce sa zásielkovému obchodu sú Moda Prima a Neckermann, s ponukou textilného sortimentu sa nedávno objavil Apart. V iných oblastiach sú členmi Združenia zásielkového obchodu napríklad Reader‘s Digest Výber, IMP, Eastren-Press či Ikar. Nakupovať sa dá pomocou telefónu, korešpondenčného lístka, internetu, dokonca aj SMS-iek.
Nič pre hádavých
A prečo je vlastne takéto nakupovanie populárne? Tu je sumár výhod:
- všetok tovar, ktorý sa kupuje, je sústredený v jednom katalógu, takže je tu veľké množstvo rôznorodého tovaru pohromade a prehľadne
- pohodlný nákup bez auta, bez parkovacích problémov, bez tlačeníc a zvady
- zákazník si môže tovar v pokoji doma prezrieť, vybrať, objednať, po doručení vyskúšať a rozmyslieť si, či ho chce, alebo nie
- je to nákup bez rizika, pretože tovar sa môže do určitého časového limitu vrátiť aj bez udania dôvodu
- katalógový obchod má vždy otvorené nonstop.
Pozor na miery!
Zásielkové spoločnosti existujú takmer po celom svete. Je rozdiel v ponuke jednej firmy pre rôzne krajiny? Ako nám povedala riaditeľka Quelle Slovensko Rozi Pasztelyáková, žiadne podstatné špecifiká, čo sa týka modelov a systému predaja neexistujú, pretože technologické možnosti sa stále viac prispôsobujú. Najčastejším dôvodom vrátenia tovaru sú problémy s mierami. Odporúčajú preto zákazníkom podrobne preštudovať v katalógu aj tabuľku s mierami, ktoré pomôžu odhadnúť správnu veľkosť. Hoci tovar možno vrátiť aj bez udania dôvodu, je dobré vyplniť dotazník na tlačive, kde možno zaškrtnúť, čo zákazníkovi nevyhovovalo (veľkosť, materiál, tovar nezodpovedal vyobrazeniu atď.). V serióznych spoločnostiach sa totiž dôvody vrátenia tovaru analyzujú.
Katalógy neustále rozširujú sortiment. Okrem šiat ponúkajú nábytok, elektroniku, kuchynské spotrebiče, dokonca aj erotické pomôcky, ktoré vďaka diskrétnosti boli odjakživa tovarom pre zasielateľstvo.
barbora dvořáková