BRATISLAVA – Mať vlastnú internetovú stránku sa v niektorých odvetviach stalo vecou prežitia. Podľa štatistík si na internet a informačné technológie zvyká aj čoraz viac slovenských firiem a vyhladávie stránky sú už plné odkazov na firemné stránky.
Svoj počítač mala vlani na internet pripojený viac ako polovica malých a stredných podnikov, kým v januári roku 2000 to bola necelá tretina. Potvrdzuje to správa Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania na základe vlaňajšieho prieskumu.
Internet najviac využívali firmy z oblasti peňazí, telekomunikácií, pošty a dopravné a priemyselné podniky. Len 2,4 percenta opýtaných podnikateľov nevyužívala žiadnu informačnú technológiu. Podľa agentúry to boli hlavne poľnohospodárske a potravinárske podniky. Osobné počítače bez pripojenia k počítačovej sieti využíva väčšina hotelov, reštaurácií a pohostinstiev.
Rozšírenie informačných technológií najviac badať v Bratislavskom, Trenčianskom a Košickom kraji, kde je „pripojených“ takmer šesťdesiat percent malých a stredných podnikov. Bratislavský región má prvenstvo aj vo využívaní vnútropodnikovej počítačovej siete – intranetu.
E-maily a on-line obchody tvoria na západe kostru novej ekonomiky. U nás komunikuje prostredníctvom elektronickej pošty skoro polovica malých a stredných podnikov, čo predstavuje desaťpercentný nárast od roku 2000.
Každý deň využíva internet 80 percent podnikov a dva- až trikrát do týždňa štrnásť percent firiem. Prieskum agentúry poukázal na zásadu, že čím je firma väčšia, tým častejšie chodia jej zamestnanci na internet.
Najviac firiem používa internet na priamy marketing, pretože podľa nich umožňuje rýchlu komunikáciu medzi dodávateľom a odberateľom. Polovica podnikateľov hodnotí kladne zlepšenie spojenia s bankou a informačný rozmer internetu.
Z podnikateľských radov však zaznievajú aj negatívne ohlasy. Nepáči sa im zvýšenie poplatkov za telekomunikačné služby, znížená pracovná výkonnosť svojich zamestnancov, nízka návratnosť investícií do internetu, ako aj peniaze, ktoré musia platiť za prevádzku webovej stránky alebo reklamu na internete.
(im, www.nadsme.sk )
Anketa
Podnikateľov sme sa opýtali ako dlho a za akým účelom používajú internet.
„Tento rok sme až osemdesiat percent zákazníkov získali prostredníctvom on-line predaja. Vlani to bolo okolo 72 percent a predtým ešte menej. Vízia je teda pozitívna. Ľudia sa objednávajú cez internet hlavne na zájazdy do exotických krajín. Najčastejšie ide o Afriku, krajiny Južnej Ameriky alebo prihlášky na cestu okolo sveta,“ povedal riaditeľ cestovnej kancelárie Bubo Ľuboš Fellner.
„Internet využívame na posielanie mailov, ako aj na získavanie informácií, ktoré v poľnoshospodárskej výrobe potrebujeme. Okrem iného máme aj vlastnú webovú stránku,“ hovorí technička ovocného sadu z podnikateľského družstva vo Dvoroch nad Žitavou Zuzana Madarásová.
„Služby internetu používame od svojho vzniku, teda od roku 1998. Využívame ho na komunikáciu, získavanie informácií, ako aj predaj našich výrobkov cez internet,“ tvrdil obchodný riaditeľ firmy M.B.C. Marcel Vašš.
„Sme firma, ktorá poskytuje služby výhradne cez internet. Na našej webovej stránke nájdu klienti informácie o našom produkte, ktorý môžu on-cestou aj hneď vyskúšať,“ povedal Róbert Vereš z firmy eTarget, ktorá zabezpečuje na internete reklamu.