Do kampane na podporu vstupu Slovenska do Európskej únie sa včera aktívne zapojil aj poslanec Európskeho parlamentu Graham Watson. V žltých vetrovkách s logom EÚ a nápisom Áno vo viacerých jazykoch spolu s poslancom Národnej rady Jozefom Banášom a členmi Liberálnej mládeže Slovenska oslovovali občanov v centre Bratislavy. „Pre vašu krajinu je dôležité, aby májové referendum bolo úspešné,“ prihováral sa okoloidúcim a rozdával propagačné materiály. S mnohými diskutoval o ich názore na vstup do únie. Potešilo ho, že najmä mladí ľudia ovládajú cudzie jazyky a mohol s nimi bezprostredne konverzovať. Watson okrem rodnej angličtiny hovorí po nemecky, francúzsky a taliansky, pred vstupom do politiky bol tlmočníkom. „V uliciach Bratislavy som takto prvýkrát, o dva týždne prídem na východné Slovensko,“ povedal. FOTO TASR - VLADIMÍR BENKO
Objavilo sa prvých 400 billboardov, ďalšie pribudnú 1. mája, pripavené sú aj pohľadnice, letáky, bezplatná telefónna linka, diskusie, diskotékyKampaň za vstup do Európskej únie sa oficiálne začala. Na Slovensku sa počas veľkonočných sviatkov objavilo 400 billboardov. Sú na nich ľudské dlane - v jednej je dvanásť hviezdičiek v kruhu, v druhej jedna, slogan hovorí Budúcnosť máme vo svojich rukách. Referendum o vstupe do únie bude na Slovensku 16. a 17. mája, kampaň má vrcholiť začiatkom mesiaca, tesne pred hlasovaním.
Prvého mája pribudne ďalších 400 billboardov, v denníkoch a časopisoch by sa mali objaviť reklamy, na šiestich rozhlasových staniciach šoty. V 14 mestách by sa malo v stojanoch s bezplatnými pohľadnicami objaviť 200-tisíc pohľadníc so sloganom Lepšie je byť dnu ako von. Na jednej pohľadnici bude dvojica - ona v aute a on vonku na daždi, na druhom ryba mimo akvária.
Kampaň v médiách, informačné letáky a billboardy má na starosti agentúra Creo Young & Rubicam. Pôvodný vizuál pohľadnice s objímajúcou sa dvojicou sa zdal Úradu vlády príliš silný, takže ho agentúra musela „zjemniť“.
Agentúra Monarch má na starosti tzv. podlinkovú kampaň - diskusie, eurodiskotéky a koncerty v krajských mestách, ktoré sa začnú 7. mája a skončia sa koncertom v Bratislave a Košiciach 13. mája.
Úrad vlády tiež zriadil bezplatnú informačnú telefonickú linku o únii 0800 11 1666 a internetovú stránku www.eureferendum.sk .
Občanom by sa mali v najbližších dňoch dostať do rúk aj letáky. Najväčší vydal Úrad vlády a hovorí o výhodách prijatia spoločnej meny euro, ďalší ministerstvo kultúry a Nadácia M. R. Štefánika a predstavuje Štefánika ako jedného z najväčších slovenských Európanov, vyznávača spoločných európskych hodnôt.
Letáky s dlaňami a hviezdičkami, ktoré dopĺňajú billboardy, hovoria o desiatich dôvodoch, prečo ísť na referendum. Napríklad preto, že chceme rozhodovať o svojom živote, o budúcej prosperite a stabilite svojej krajiny, o zvyšovaní životnej úrovne alebo preto, že chceme prekračovať hranice ako profesionáli.
(haj)
Čo platí Úrad vlády
Úrad vlády vyčlenil na kampaň 20,5 milióna, z toho pol milióna je určených na bezplatnú telefónnu linku, päť miliónov na brožúrky a informačné materiály, trištvrte milióna na prieskumy verejnej mienky, 11 miliónov na podporu malých projektov a zvyšok na vyškolenie a pôsobenie konzultantov, konferencie o únii v regiónoch a na inštruktážne semináre.
O týchto peniazoch rokovali včera aj poslanci výboru pre európsku integráciu. Poslanci výboru kritizovali najmä tzv. malé projekty, na ktoré úrad prispel vyše jedenástimi miliónmi. Kritickí boli hlavne poslanci Smeru, pretože podľa nich zasahujú len malé percento občanov. Monika Beňová upozornila napríklad na podporenie projektu futbalového turnaja v Diakovciach sumou 128-tisíc korún. Podľa Matúšovej z kancelárie viceprezidenta Pála Csákyho je vypočítané, že podporené malé projekty zasiahnu asi 200-tisíc ľudí.
Poslanci tiež kritizovali, že sa v predreferendovej kampani objavuje Peter Weiss, podľa Belohorskej to kampaň znehodnocuje, keďže tomuto politikovi nevyjadrili ľudia svoju dôveru vo voľbách. „Pán Weiss je platený ako poradca vicepremiéra Csákyho,“ reagovala Matúšová.
Okrem spomínaných 20,5 milióna zaplatil Úrad vlády kampaň realizovanú dvoma agentúrami Monarch a Creo Young & Rubicam. Predreferendová kampaň spolu vyjde na asi 50 miliónov korún. (haj)