Ohio 22. apríla (TASR) - Ak sa na pracovisku toleruje nezdvorilé správanie, odráža sa to v produktivite. Výskum vedcov z University of South Florida ukázal, že 69 percent opýtaných sa stretlo na pracovisku s ponižujúcim prístupom, čo sa prejavilo na ich výkone. S výsledkami svojho výskumu oboznámili Lisa Penneyová a Paul Spector účstníkov výročnej konferencie Society for Industrial and Organizational Psychology, ktorá sa uskutočnila 11.-13. apríla v Orlande na Floride.
Nebezpečenstvo nezdvorilého správania je podľa vedcov v tom, že môže vyvolať ešte negatívnejšie postoje. Takýto ľudia sa potom uchyľujú ku kontraproduktívnym činom. Napríklad 72 percent opýtaných sa v dôsledku toho vyjadrovalo pred inými o svojom zamestnávateľovi opovrhujúco, 41 percent hodnotilo negatívne výkony svojich kolegov. Spomalením tempa práce a nedodržiavaním termínov reagovalo 40 percent opýtaných, 43 percent sa správalo neslušne k zákazníkom a 41 percent sa hádalo s kolegami.
Negatívne reakcie na neslušné správanie Penneyovú neprekvapili: "V určitom ohľade je odplata ľudská. Niekedy má zmysel pre sebaúctu a rešpekt. Oboje je pre človeka dôležité." Nezdvorilosť sa jednoznačne odlišuje od agresie na pracovisku, ktorej negatívny úmysel je jasný, zdôraznila vedkyňa. Agresia môže vyústiť do násilia - fyzickej alebo slovnej povahy a dokonca až do vraždy.
Necitlivé správanie nemusí byť bezpodmienečne úmyselné. Stačí ponižujúci komentár, alebo iná na prvý pohľad maličkosť. "Ak sa neslušnosť stane normou, môže zničiť harmóniu firmy, ktorá bezpodmienečne potrebuje produktívne výkony," povedala Penneyová.
Takisto však nie je možné hádzať každý ponižujúci prístup do jedného vreca. Často je to záležitosť ponímania. Nie každý by označil konkrétne správanie za bezočivé. "Ale obeť sama sa vždy vidí ako cieľ podlosti a neslušnosti," doplnila Penneyová. Neslušnosť je preto veľmi zákerná a keď sa v zárodku neutlmí, môže nakaziť celé pracovisko.
Vedúci pracovníci by mali sledovať, ktorí zamestnanci sa voči kolegom správajú neprimerane a takéto náznaky okamžite odstrániť. Ak sa prijímajú noví zamestnanci, treba si prečítať ich posudky. V tomto smere pomáhajú otvorená komunikácia a spätná väzba. Nadriadení by mali ísť príkladom a k svojím zamestnancom by mali pristupovať s rešpektom a ohľaduplne.
Ak je sám šéf nezdvorilý, existuje veľmi málo možností na riešenie, priznáva Penneyová: "V tomto prípade sú zamestnanci v ťažkej situácii. Sťažovanie môže vyvolať odvetné opatrenia a pokojné správanie stres a depresie u zamestnancov."