
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Mnoho motoristov narazilo po kúpe auta v bazáre na skryté chyby. „Kupoval som auto v bratislavskom bazári za 315-tisíc korún. Vyzeralo veľmi pekne. Predavač ma presviedčal, že si ho obzerá veľa ľudí a majú oň záujem. Bolo dovezené kdesi z Francúzska a prihlásené u nás,“ hovorí Bratislavčan o skúsenostiach spred šiestich rokov s autobazárom v centre mesta.
„Išiel som s ním na skúšobnú jazdu. Bol to naftový motor a trochu klepkal, ale myslel som, že pri naftových motoroch je to normálne. V papieroch neboli napísané žiadne chyby. Auto malo slušné zrýchlenie, na tachometri len necelých 41-tisíc kilometrov. Vyzeralo, že je skoro nové, tak som ho kúpil.“
Prvý problém nastal hneď po kúpe - v zmluve bolo napísané, že auto má najazdených len 38-tisíc kilometrov, menej ako v skutočnosti. Zákazník si to však v čase kúpy nevšimol.
O tri dni išiel na severné Slovensko. Už pri stokilometrovej rýchlosti na diaľnici sa začal z výfuku valiť biely dym. „Spomalil som a po asi troch kilometroch to prestalo. Pomaly som došiel na sever a išiel som do prvého servisu. Tam auto prezreli a povedali, že určite bude zlé turbo, možno aj motor, lebo akosi klepe. Napísali mi potvrdenie, že ho prezreli a aké zistili na motore chyby.“
Hneď po návrate do Bratislavy zašiel do autobazára. „Povedali, že auto som už používal a určite som ho pokazil ja nešetrnou jazdou. Ukázal som im papier z autodielne. Roztrhli ho s tým, že takých papierov si môžu dať napísať, koľko chcú. Zúril som, ale podarilo sa mi ovládnuť. Nakoniec sme sa dohodli, že auto dajú opraviť.“
Majiteľ bazára dal ale opraviť iba turbo, ktoré bolo značne zničené, na klepajúci motor sa ani nepozreli. Ešte pred opravou zákazníka presviedčali, že klepot robí určite turbína. „To mohol povedať iba klamár, keď je turbína pokazená, tak skôr píska, niekedy ani to nie, ale určite neklepe,“ hovorí automechanik Miloš Strelec.
Po oprave turbíny motor ďalej klepal, ale dym už z výfuku nešiel. „Spokojne som teda jazdil ďalších asi tisíc kilometrov, motor mal výborné zrýchlenie, išiel spoľahlivo. Ale to klepanie mi nedalo a išiel som do ďalšieho servisu. Tam povedali, že motor musia rozobrať, aby zistili, čo mu je. Auto som im nechal a o dva dni mi volali, že sú úplne zničené valce, a že na tom aute musel niekto jazdiť bez chladiacej kvapaliny. Musel som dať vymeniť valce aj piesty - stálo to ďalších 65-tisíc korún. V bazári sa už so mnou odmietli baviť.“
Podobný prípad zažila nedávno zákazníčka jedného z autobazárov, ktorý má občas reklamu v rádiách. Kúpila si Hyundai. Na tachometri malo 82-tisíc kilometrov, vyzeralo v poriadku. Ani ona si nevšimla, že v zmluve je napísané, že auto má najazdené len 80-tisíc kilometrov. Pomerne rýchlo sa pokazil motor. Auto úplne zastalo, motor sa nedal naštartovať.
V autorizovanom servise mechanik povedal, že auto má najazdených možno aj 180-tisíc kilometrov, nie 80-tisíc, a že oprava motora vyjde asi stotisíc korún. V autobazári nechceli nič uznať, predavači ju tiež obvinili, že auto poškodila ona, keď s ním jazdila. Tvrdili, že určite jazdila bez oleja v motore, čo mechanik z autorizovaného servisu vyvrátil, rovnako vyvrátil aj tvrdenie predavačov, že dala vymeniť nejaké súčiastky.
Nápravy sa doteraz nedočkal ani jeden z týchto dvoch zákazníkov. (rf)