
V menších autobazároch stoja vedľa seba autá rôznych druhov a cenových kategórií. FOTO - TASR
Najväčšiu chybu pri kupovaní ojazdeného auta robia ľudia, ak sa ponáhľajú. Predajcovia v autobazároch obvykle tvrdia, že práve o auto, ktoré si zákazník vybral, je veľmi veľký záujem. Po vetách: „Neručím za to, že ešte večer ho tu budeme mať. Pýtali sa naň aj dnes dvaja ľudia a obaja by ho chceli. Predáme ho tomu, kto príde skôr s peniazmi,“ zákazník často spanikári, rýchlo vyberie peniaze a auto bez rozmýšľania kúpi. Predavači však takéto presviedčanie často používajú, ak auto nie je v ideálnom stave a v bazári stojí už dlho.
„Je úplne zbytočné sa ponáhľať. V bazároch na celom Slovensku je veľmi veľká ponuka. Ak auto jeden deň predajú, už na druhý deň môžu mať v tom istom bazári dve rovnaké a možno za ešte lepšiu cenu,“ hovorí automechanik Miloš Strelec. „Pri kupovaní auta z bazára si treba vždy dohodnúť prehliadku auta v najbližšom servise. Väčšina súkromných servisov nemá problém za pár korún zodvihnúť auto na zdviháku, prekontrolovať ho, premerať motor. A ak je bazár seriózny, pokojne zákazníkovi dá auto na skúšobnú jazdu, aj na to, aby ho dal skontrolovať.“
„Dôležité je dať urobiť hĺbkovú kontrolu, či auto nie je kradnuté. Dá sa to urobiť v niektorých firmách za dve-tri tisícky, viem, že v Bratislave lustruje autá napríklad Car detect,“ hovorí Strelec. Problém kradnutých áut sa týka najmä tých novších a luxusnejších, staršie škodovky, či lady väčšinou bývajú „čisté“.
Čo odporúča inšpekcia
Slovenská obchodná inšpekcia odporúča pred nákupom auta urobiť cenový prieskum. Lepšie je pochodiť niekoľko bazárov aj v susedných mestách, kúpiť si inzertný časopis a porovnať ceny s ohľadom na vek a najazdené kilometre. „Hneď na začiatku treba zistiť, či ponúkané auto nie je zaťažené nesplateným lízingom a s tým súvisiacim rizikom zabavenia. Veľké bazáre, alebo značkoví predajcovia si sami dôkladne preverujú, či vozidlo nie je poznamenané lízingovým podvodom. Individuálny kupec si s týmto rizikom poradí s veľkými ťažkosťami, resp. príde o svoje peniaze,“ upozorňuje inšpekcia.
Ktoré autá sú rizikové
Žiadne ojazdené auto nie je bez rizika, najmä ak malo niekoľko majiteľov. Najhoršie je kupovať autá, ktoré používali autoškoly, polícia, prípadne ich mali úrady alebo firmy a striedalo sa na nich veľa vodičov.
Podozrivý môže byť aj nový lak
„Auto si prehliadnite a rozmýšľajte. Ak je dobré, pekné, nie je na ňom veľa kilometrov, treba uvažovať, prečo ho asi majiteľ predáva. Podozrivý je tiež nový lak. Dnes už autá nie sú také náchylné na hrdzavenie. Ak má päť- či šesťročné auto nový lak, určite muselo byť havarované. Zvonku môže byť krásne, ale možno stačí pár kvapiek a všetko bude zatekať, prípadne je po havárii zle opravené a budú sa drať pneumatiky a postupne kaziť súčiastky na nápravách,“ hovorí šéf jedného z bratislavských autoservisov, ktorý opravuje najmä dieselové autá. „Každý autoklampiar dokáže zistiť, či auto bolo havarované, alebo nie, takisto každý opravár motorov vie povedať, či je motor dobrý.“
Čo si treba všímať pri kúpe
* či nechýba výbava - rezervné koleso, zdvihák, výstražný trojuholník.
* či fungujú stretávacie, parkovacie, diaľkové a hmlové svetlá vpredu, brzdové, hmlové a cúvacie vzadu, ako aj výstražné blikanie a všetky smerovky, vyskúšať treba funkciu stieračov, osvetlenie interiéru vozidla, nastaviteľnosť sedadiel…
* či nie sú priveľmi zodraté pedále a volant. Ak sú, auto má určite najazdených veľa kilometrov, aj keď na tachometri môže byť hoci len 50-tisíc. Problém je, že v poslednom čase predávajúci často vymieňajú pedále najmä na autách, ktoré majú lacnejšie náhradné súčiastky a na ktorých výmena pedálov nie je nákladná.
* či sú všetky pneumatiky zodraté rovnomerne. Ak nie, niečo s autom nie je v poriadku.
* porovnajte popísané chyby auta v pripravenej predajnej zmluve s tým, čo povie automechanik pri kontrole v dielni. V zmluve musia byť popísané chyby - napríklad, že bol vymenený blatník, alebo tečie olej, prípadne je vôľa v riadení a podobne.