
Pohľad do novej Saatchi Gallery v Londýne - vzadu žralok plávajúci vo formaldehyde od Damiena Hirsta, v popredí plastika Mŕtvy otec od Rona Muecka. FOTO - REUTERS
tela. Výtvory nového britského umenia v polovici 90. rokov spôsobili senzáciu a dostali sa aj do elitnej londýnskej výstavnej siene Royal Academy.
O niekoľko rokov sa škandál zmenil na akceptovanú polohu. Samotár s miliónmi na účte Carl Saatchi (1944) ponúkol mladým Britom novú galériu v samotnom centre Londýna. Situoval ju priamo do monumentálnej budovy z granitu známej ako County Hall, sídla londýnskej mestskej vlády v rokoch 1912 - 1987, ktorá je vedľa Westminsterského mosta - oproti budovám Parlamentu. „Pred desiatimi rokmi som skupinu mladých výtvarníkov vytiahol na výslnie, dnes im dávam stály výstavný priestor,“ povedal pre Reuters Carl Saatchi. „S bratom Mauricom sme dali dokopy dve tisíc diel britského umenia osemdesiatych a deväťdesiatych rokov a predpokladáme, že v priebehu roka si ich príde pozrieť okolo trištvrte milióna ľudí.“
Množstvo výtvarných kritikov i ľudí z verejnosti tvrdí, že mladí Briti sa na výtvarnej scéne presadili iba vďaka silnému sponzorovi a ich snahám šokovať. Hovorca Saatchi Gallery William Miller odmieta túto verziu. „Každý týždeň nám volali ľudia z popredných svetových galérií, ktorí chceli tieto práce vidieť. Teraz ich budú mať pohromade. Myslím si, že ľudia sem budú chodiť, pretože sa domnievajú, že ide o skvelé diela, a nie preto, že prichádzajú do domu hororu. Ľudia budú chcieť vidieť Hirsta či Tracy Eminovú podobne ako Tiziana a Holbeina v National Gallery.“
Saatchi Gallery slávnostne otvorili v utorok večer za prítomnosti celebrít britského šoubiznisu - Jeremy Ironsa a Davida Bowieho. Princ Charles sa zdvorilo ospravedlnil. Vraj ešte nemá od týchto diel dostatočný odstup. (pet)