
FOTO SME - ANDREJ ŠIMONČIČ
ŽILINA - Výber zo zbierok slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia je sprístupnený v priestoroch Považskej galérie umenia v Žiline. Výstavu s jednoduchým názvom 1976 - 2001 galéria pripravila pri príležitosti 25. výročia vzniku. Vo Veľkej výstavnej sieni sú diela z depozitu galérie, zastúpené zvučnými menami výtvarníkov moderny, alternatívnej scény 60. a 70. rokov, ako aj súčasnej postmoderny.
Výstava tak ponúka široký prierez slovenskej výtvarnej tvorby od Martina Benku, Imra Weinera-Krála, Ľudovíta Fullu, Milana Paštéku, Milana Laluhu cez Róberta Bruna, Andreja Rudavského, Vladimíra Kompánka, Ruda Sikoru až po Stana Bubána či Laca Terena.
Okrem výstav súčasného výtvarného umenia domácej a zahraničnej scény sú špecialitami žilinskej galérie štipendijné kurátorské projekty mladých teoretikov umenia, výstavy videoumenia, objektov a inštalácií. Miesto si tu opakovane našlo aj graffiti, naposledy počas júlovej akcie Ostrov 4 Graffiti, najväčšej svojho druhu v strednej Európe.
Slovenskí výtvarníci na Žilinu spomínajú ako na „ostrov slobody“ ešte v časoch totality vďaka výstavám slovenskej kresby v koncepcii Dany Doricovej. O súčasné smerovanie galérie sa zaslúžil najmä prvý „porevolučný“ riaditeľ galérie, výtvarník a svetobežník Alex Mlynárčik. Nezabudnuteľnou akciou je dodnes Sen o múzeu, inauguračná výstava z roku 1991, ktorá naznačila novú koncepciu a profiláciu galérie. Po Mlynárčikovom odchode do Paríža ho nahradila na poste riaditeľky Katarína Rusnáková, ktorá intenzívne pokračovala v nastúpenom trende. Rusnákovej miesto po jej vynútenom odchode v časoch intendantúry zaujal Jozef Krakovský, od roku 1999 galériu vedie Milan Mazúr.
ANDREA HARMANOVÁ