Juhoslávia sa otvára cestnej doprave

Juhoslávia plánuje znova otvoriť svoje hraničné priechody medzinárodnej nákladnej preprave. Malo by sa tak stať ešte tento rok. Cieľom tohto kroku Koštunicovej vlády je zatraktívniť krajinu v očiach nadnárodných prepravných spoločností. Otvorením hraníc .

Juhoslávia plánuje znova otvoriť svoje hraničné priechody medzinárodnej nákladnej preprave. Malo by sa tak stať ešte tento rok. Cieľom tohto kroku Koštunicovej vlády je zatraktívniť krajinu v očiach nadnárodných prepravných spoločností. Otvorením hraníc tovarom sa ukončí deväťročné obdobie poznačené vojnami, sankciami a izoláciou.

Republika už začiatkom roka pristúpila na konvenciu OSN o medzinárodnej preprave tovaru (TIR), ktorá autám s tovarom umožňuje prechádzať hranice s minimom administratívnych úkonov a poplatkov. To využíva viac ako 32 000 transportných spoločností v 50 krajinách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Voľný pohyb tovaru by mal podľa informácií agentúry Bloomberg odštartovať 1. októbra. Juhoslávia, hlavná trasa prepravcov tovaru z a do Európy a jeden zo zakladateľov TIR, bola z organizácie „otvorených“ krajín vylúčená v roku 1992 - bola to jedna zo sankcií uvalených OSN v období Miloševičovej diktatúry. Tieto sankcie obsahovali okrem iného aj extra poplatky pre medzináronú riečnu prepravu tovaru.

„Ak sa turecké a grécke ťahače chceli dostať do Európy, museli sa najprv loďou prepraviť do Talianska a odtiaľ na sever po cestách európskych krajín. Fungovalo to obojsmerne,“ hovorí Miloš Vulič, šéf juhoslovanských colníkov. „Tie, čo išli do Grécka, mohli ísť aj cez Bulharsko a Rumunsko. Najkratšia a najprirodzenejšia cesta však pre ne viedla práve cez Juhosláviu.“

SkryťVypnúť reklamu

Ťahače, ktoré chcú ísť cez Juhosláviu, musia dnes čakať aj dva dni. Pristúpením ku konvencii OSN sa tento čas skráti v ideálnych prípadoch na pätnásť minút.

„Je to v záujme celej Európy, aby bol tranzit tovaru cez Juhosláviu čo najjednodchší. Toto je prvý krok,“ dodal Vulič. Krajina od toho očakáva rozšírenie podnikateľských možností v krajine a zvýšené príjmy z vyberania cestných poplatkov a daní.

TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 254
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 990
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 260
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 660
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 171
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 957
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 625
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu