Juhoslávia plánuje znova otvoriť svoje hraničné priechody medzinárodnej nákladnej preprave. Malo by sa tak stať ešte tento rok. Cieľom tohto kroku Koštunicovej vlády je zatraktívniť krajinu v očiach nadnárodných prepravných spoločností. Otvorením hraníc tovarom sa ukončí deväťročné obdobie poznačené vojnami, sankciami a izoláciou.
Republika už začiatkom roka pristúpila na konvenciu OSN o medzinárodnej preprave tovaru (TIR), ktorá autám s tovarom umožňuje prechádzať hranice s minimom administratívnych úkonov a poplatkov. To využíva viac ako 32 000 transportných spoločností v 50 krajinách.
Voľný pohyb tovaru by mal podľa informácií agentúry Bloomberg odštartovať 1. októbra. Juhoslávia, hlavná trasa prepravcov tovaru z a do Európy a jeden zo zakladateľov TIR, bola z organizácie „otvorených“ krajín vylúčená v roku 1992 - bola to jedna zo sankcií uvalených OSN v období Miloševičovej diktatúry. Tieto sankcie obsahovali okrem iného aj extra poplatky pre medzináronú riečnu prepravu tovaru.
„Ak sa turecké a grécke ťahače chceli dostať do Európy, museli sa najprv loďou prepraviť do Talianska a odtiaľ na sever po cestách európskych krajín. Fungovalo to obojsmerne,“ hovorí Miloš Vulič, šéf juhoslovanských colníkov. „Tie, čo išli do Grécka, mohli ísť aj cez Bulharsko a Rumunsko. Najkratšia a najprirodzenejšia cesta však pre ne viedla práve cez Juhosláviu.“
Ťahače, ktoré chcú ísť cez Juhosláviu, musia dnes čakať aj dva dni. Pristúpením ku konvencii OSN sa tento čas skráti v ideálnych prípadoch na pätnásť minút.
„Je to v záujme celej Európy, aby bol tranzit tovaru cez Juhosláviu čo najjednodchší. Toto je prvý krok,“ dodal Vulič. Krajina od toho očakáva rozšírenie podnikateľských možností v krajine a zvýšené príjmy z vyberania cestných poplatkov a daní.
TOMÁŠ VELECKÝ