Nájsť správneho adresáta sťažnosti nie je vždy ľahké. Niekedy totiž ide o viac problémov naraz, v ktorých sa prelínajú kompetencie jednotlivých orgánov. Problém môže vzniknúť, aj keď sú kompetencie rozdelené – napríklad za známkovanie žiakov zodpovedá učiteľ, ale za známku zo správania riaditeľ školy.
Podobný problém je napríklad aj pri sťažnostiach na prijímacie konanie. Podľa zákona o sťažnostiach totiž v tomto prípade nejde o sťažnosť, ale o odvolanie. Za sťažnosť sa totiž podľa zákona nepovažuje podanie, ktorého vybavovanie je upravené osobitným predpisom.
Napriek tomu sme sa pokúsili vytvoriť názornú schému, na koho sa pri podávaní sťažností máte obrátiť.
Problémy v oblasti výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách
(napríklad nevhodné správanie sa učiteľov, alkoholizmus učiteľa, problémy s klasifikáciou prospechu, šikanovanie v triede, zlý prospech celej triedy vinou učiteľa, atď.)
RIADITEĽ
ak ide o sťažnosť na riaditeľa, prípadne ak riaditeľ sťažnosť podanú rodičom prešetrí nedostatočne alebo vôbec
ŠTÁTNA ŠKOLSKÁ INŠPEKCIA
Pri činoch, pri ktorých je podozrenie na spáchanie trestného činu
(úplatky, podozrenie zo zneužitia právomoci verejného činiteľa, ublíženie na zdraví, psychické alebo fyzické týranie zverenej osoby, ohováranie)
POLÍCIA
Problémy v oblasti pracovno-právnych vzťahov
(prepustenie bez udania dôvodu, fiktívne rušenie pracovného miesta, diskriminácia zamestnanca). Keďže nejde podľa zákona o sťažnosť, ale porušenie Zákonníka práce, rieši sa:
OBČIANSKO-PRÁVNE KONANIE, SÚD
Otázky ku zlému hospodáreniu školy, otázky ohľadom vymenovania/odvolania riaditeľa, sťažnosť na riaditeľa
ZRIAĎOVATEĽ (MŠ a ZŠ – obec, SŠ – vyšší územný celok)