* vlani ministerstvo prijalo 220 sťažností a 31 petícií. Len päť z nich bolo opodstatnených
* najviac podaní smerovalo do oblasti týkajúcej sa nesprávneho správania pedagógov (67), na druhom mieste sú sťažnosti zamerané do oblasti školstva (28) a zvýšil sa počet podaní týkajúcich sa pracovno-právnych vzťahov (35)
* 87 podaní nemalo charakter sťažnosti a boli evidované ako iné
* väčšina podaní nespadala do kompetencie ministerstva školstva
* medzi opodstatnené sťažnosti patrilo napríklad: vydanie neplatných vysvedčení, chyby v procese klasifikácie prospechu a správania, nútenie žiaka navštevovať náboženskú výchovu, nedodržiavanie učebných osnov, učivo na komisionálnych skúškach v rozpore s osnovami, chyby pri zverejňovaní výsledkov prijímacieho konania, nedodržanie zásad slušnej komunikácie, neriešenie šikanovania spolužiakov, úteky detí z MŠ následkom nedôslednej organizácie práce, porušovanie práv dieťaťa – nadávky, fyzické tresty.
Štátna školská inšpekcia:
* od 1. 7. 2001 do 30. 6. 2002 Štátna školská inšpekcia prijala 204 podaní (niektoré boli poslané ministerstvom školstva), z toho 168 z nich klasifikovala ako sťažnosť
* v tomto období ich inšpekcia prešetrila 120, z nich 55 bolo opodstatnených
* najčastejšími sťažovateľmi boli rodičia (60 percent), potom učitelia (21 percent), anonymovia (10 percent), zvyšok tvorili iné osoby (napríklad aj sami žiaci)
* najviac sa sťažovali na riaditeľov škôl (59 percent), potom na učiteľov ( 26 percent) a na iné osoby (17 percent – najčastejšie šlo o vedúcich odborov školstva a prednostov okresných a krajských úradov)
* rodičia sa najčastejšie sťažovali:
1. v oblasti materských škôl: na neprispôsobenie prevádzky potrebám rodičov, nesprávny postup pri úraze dieťaťa, nevhodnú komunikáciu s rodičmi, arogantné správanie učiteliek, zanedbávanie dozoru, používanie fyzických trestov, kričanie na deti
2. v oblasti základných škôl: nevhodná komunikácia s rodičmi, porušenie psychohygienických zásad pri tvorbe rozvrhu, neplnenie učebných plánov, neodborné vyučovanie, nesprávne prešetrovanie sťažností rodičov, resp. ich nevyšetrovanie, nevhodná komunikácia s rodičmi, klasifikácia prospechu, vyberanie peňazí od žiakov, nútenie žiakov chodiť na platenú prípravu na prijímacie skúšky
3. v oblasti stredných škôl: prijímacie konanie, neobjektívna klasifikácie na skúškach, vyberanie peňazí od rodičov proti ich vôli, komisionálne skúšky, nízka úroveň vyučovania, nepedagogický prístup k žiakom – nadávky, psychický nátlak, neobjektívne hodnotenie maturitných prác, klasifikácia prospechu.
* za veľmi závažný a opakujúci sa podnet sťažností považuje inšpekcia zneužívanie združení rodičov a nadácií na vyberanie peňazí od rodičov proti ich vôli