Do you speak Európska únia?

Od verejného plebiscitu nás už delí skutočne len pár týždňov, no zatiaľ sme nemali možnosť postrehnúť dajaký výrazný náznak, že hlasovanie o našom vstupe do Európskej únie je skutočne za dverami.

V iných kandidujúcich krajinách bola, alebo je intenzívna kampaň, napríklad v Maďarsku vidieť logá EÚ na televíznych obrazovkách, v Čechách veľké plagáty pýtajúce sa občanov „Do you speak Evropská unie?…“ no nášho povereného pre referendovú kampaň podpredsedu vlády Csákyho to zrejme netrápi a spolieha sa, že napokon bude všetko dobre.

Okrem pár tlačových besied, kde nám pán Csáky ukázal, ako bude vyzerať logo kampane, a vymenovaním referendovej komisie, kde sme sa mohli dozvedieť, že referendový lístok budú môcť prečítať aj občania so slabším zrakom, sme sa vlastne nič nedozvedeli. Pán Csáky nedávno povedal, že bude stačiť len mobilizačná kampaň a plánuje ju naštartovať až na začiatok mája. Viditeľne nezvláda svoju pozíciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Referendum o vstupe do únie je stanovené na 15. a 16. mája 2003. Štyridsaťosem hodín pred samotným referendom je zakázaná akákoľvek kampaň. Celý týždeň pred ním majú červenú prieskumy verejnej mienky. Pýtam sa teda, či nie je príliš hazard začať referendovú kampaň tesne pred jeho konaním? V prípade negatívneho výsledku referenda alebo kriticky nízkej účasti by mali prinajmenšom padať politické hlavy.

Prieskumy verejnej mienky viditeľne naznačujú pozitívny výsledok referenda - ale reálna účasť je vždy nižšia, než predpovedajú prieskumy. Môže byť slnečné počasie a ľudia namiesto toho, aby sa vybrali odvoliť, radšej sa vyberú okopať záhradku či na víkend na chatu, s tým, že ich hlas predsa „nemôže byť rozhodujúcim“. A môže to byť práve ten, ktorý zaručí minimálnu 50-percentnú účasť všetkých voličov. Doteraz všetky slovenské referendá skrachovali na nízkej účasti. A tento fakt by sme rozhodne nemali podceňovať.

SkryťVypnúť reklamu

Je tiež zarážajúce, že poradcovia Csákyho sa priklonili k mobilizačnému variantu bez akejkoľvek vysvetľovacej kampane k tomu, aké negatívne dôsledky nás môžu prekvapiť po vstupe do Európskej únie. Pozitívne prevážia nad tými negatívnymi, no nemali by sme upierať občanom možnosť dozvedieť sa, čo nás môže čakať krátko po vstupe do tohto „zväzku bohatých“ a zmierniť neraz iluzórny obraz o „rozprávkovom“ živote v Európe.

Každá spoločnosť, tým skôr tá naša, slabá, bez výrazných sociálnych aktérov, pritom bohato štrukturovaná a plná konfliktných záujmov, potrebuje vysvetľovacie kampane o veciach, ktoré sa jej občanov budú bezprostredne týkať v novom európskom prostredí.

Pán Csáky v televíznej relácii dokonca povedal, že vysvetľovať sa bude „potom“ - údajne by to mohlo odpudiť určitú časť voličov. „Potom“ to týchto voličov už zaujímať nebude a bude to už aj tak bezpredmetné - život nám to „ukáže“ najlepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Je predpoklad, že napokon referendum bude úspešné a Slováci rozhodnú aj bez vládnej kampane. Svoj hlas do urny vhodia na základe svojho najlepšieho vedomia a svedomia. No tí, ktorí to majú celé zabezpečiť a sú za to slušne zaplatení z našich daní, si rozhodne nebudú môcť pripísať bod. Zatiaľ nám preukazujú len medvediu službu.

Autor: MARTIN KRÚPA(Autor je študentom, pracuje v treťom sektore)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 602
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 338
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 160
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 362
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 843
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 890
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 361
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu