i, aby zvážil, ktorý produkt bude najlepšie vyhovovať jeho požiadavkám.
Ak rozmýšľate, že začnete niektorý produkt elektronického bankovníctva využívať, je potrebné sa v prvom rade informovať, aké služby a produkty vaša banka v elektronickej podobe poskytuje. O tom sa môžete dočítať na internetovej stránke vašej banky (väčšina bánk tieto informácie na svojej stránke uvádza) alebo sa informovať priamo v niektorej z pobočiek. Potom stačí ísť do pobočky, kde máte vedený účet (alebo si založiť nový účet, ak ste sa rozhodli pre inú banku, pretože vaša súčasná banka vami žiadanú elektronickú službu neposkytuje), podpíšete zmluvu o poskytovaní danej služby a s bankou si dohodnete konkrétne podmienky. V banke vás poučia o používaní, pridelia vám bezpečnostný predmet (o tom bude reč neskôr).
Toto bol samozrejme iba zjednodušený náčrt, ako sa stať užívateľom elektronických bankových služieb. Obšírnejšie sa tomu venujeme v iných častiach prílohy, kde si približujeme jednotlivé formy elektronického bankovníctva a spôsob ich používania.
Typy klientov
Používateľmi produktov a služieb elektronického bankovníctva sú rôzne skupiny obyvateľstva. Podľa ich požiadaviek na elektronické bankovníctvo ich môžeme rozdeliť do nasledujúcich skupín.
Retailoví klienti (retail banking) sú predovšetkým súkromné osoby, ktoré používajú bankové služby pre svoje úspory. Jedná sa o drobných klientov, ktorých motiváciou na využívanie elektronického bankovníctva je pohodlie, úspora času a nákladov.
Korporátni klienti (corporate banking) - do tejto skupiny klientov zaraďujeme podnikateľské subjekty vybavené informačnými systémami, ktoré spracúvajú finančné dáta. Títo klienti realizujú denne väčšie množstvo platobných príkazov a transakcií a elektronická forma komunikácie s bankou im umožňuje zefektívnenie finančných transakcií a poskytuje aktuálne a presné finančné dáta vo vnútropodnikovom informačnom systéme, čím sa zlikvidovalo riziko nepresnosti a neaktuálnosti, ktoré hrozilo pri klasickom vkladaní dát do systému, keď to robil konkrétny človek.
Klienti využívajúci elektronické obchodovanie (e-business klienti) sú v oblasti bankovníctva novou skupinou klientov. Ich počet postupne narastá ruka v ruke so zavádzaním elektronického platobného systému - predovšetkým na internete. Týchto klientov rozdeľujeme ďalej podľa toho, či vystupujú na virtuálnom (internetovom) trhu ako kupujúci alebo predávajúci. Využívajú predovšetkým možnosť platby prostredníctvom internetu.