Československá obchodní banka - www.csob.sk
Pobočka ČSOB na Slovensku ponúka túto službu pod názvom ČSOB Internetbanking 24. Služba je určená pre fyzické osoby, podnikateľov a firmy.
Zriadenie služby je bezplatné. V prípade, že sa klient rozhodne používať aktívne operácie musí si zakúpiť čipovú kartu za 100 korún. Okrem toho potrebuje mať ešte čítačku čipových kariet, ktorá stojí minimálne 900 Sk (vrátane čipovej karty). Výhodou je možnosť zadovážiť si čítačku na splátky.
Banka ponúka možnosť podávať tuzemské platobné príkazy, príkazy do zahraničia, prevody medzi účtami jedného klienta. Ďalej poskytuje banka možnosť zriadiť, meniť a rušiť trvalý príkaz a inkaso.
Medzi pasívne operácie patria informácie o zostatku na účte, história účtu, nezaúčtované transakcie a kurzový lístok ČSOB a NBS.
Zaujímavá je možnosť nechať si posielať potvrdenia o prijatí platieb, či výpisy z účtov na e-mail alebo SMS správou.
ČSOB zvýhodňuje tuzemské príkazy na úhradu podané Internetbankingom. Za zaúčtovanie písomného príkazu si banka vypýta 5,50 ale v prípade, že ho zadáte cez Internet, platíte iba 2,50 Sk.
Na stránke ČSOB môžu nájsť záujemcovia o tento produkt návod, aj demo.
HVB Bank Slovakia - www.hvb-bank.sk
HVB Bank Slovakia poskytuje službu pod názvom online banking. Je určená pre súkromných i firemných klientov. Podľa vyjadrenia banky ju ale „využívajú prevažne súkromní klienti, vrátane podnikateľov“.
Zriadenie služby je bezplatné. HVB vám dokonca poskytne zadarmo token, musíte ale súhlasiť, že po strate alebo poškodení zaplatíte 2000 Sk.
Podľa banky ponúka online banking: „zadávanie, zmenu či rušenie jednorazových i platobných príkazov a inkás, prehľad o transakciách podľa rôznych kritérií, ale aj preddefinovanie vzorových transakcií“.
HVB patrí medzi banky, ktoré aktívne pristupujú k zvýhodneniu internet bankingu oproti klasickým službám. Úspora pre klienta je v 50% nižšom poplatku za tuzemské odoslané platby (2,50 Sk), 80% zľava pri rušení trvalého príkazu, pričom za jeho otvorenie neplatí nič. Okrem toho stojí u HVB vedenie účtu až o 66% menej, ak máte aktivovaný online banking. V prípade zrušenia online bankingu ale zaplatíte 100 korún.
Ak si neviete s niečím poradiť, alebo si to chcete vyskúšať, nevadí. Banka tvrdí, že: „Na internetovej stránke banky je demo online bankingu. Pri podpisovaní zmluvy o online bankingu samozrejme poskytujeme klientovi komplexné informácie a v prípade otázok či problémov má k dispozícii 24 hodinovú telefonickú help linku“.
Istrobanka - www.istrobanka.sk
Istrobanka poskytuje službu pod názvom Internetbanking.
Zriadenie služby je bezplatné. Podľa vyjadrenie banky: „V prípade možnosti uskutočňovať aktívne operácie (napr. prevodný príkaz) banka účtuje jednorazový poplatok 1000,- Sk za aktiváciu autentizačného kalkulátora.“ Žiaľ, táto skutočnosť robí z Internetbankingu Istrobanky jeden z najdrahších na trhu.
Istrobanka myslí aj na majiteľov pomalších počítačov a mobilných PDA zariadení. Pre nich pripravila zjednodušenú textovú verziu internet bankingu, ktorá je pravdepodobne jediná na Slovensku.
V súčasnosti ponúka banka prostredníctvom internet bankingu nasledovné služby: príkaz na úhradu, zahraničný príkaz na úhradu, príkaz na úhradu z devízových účtov, inkasný príkaz, správa trvalých príkazov, správa o stave na účte, sumár obratov a možnosť definovania notifikácií formou SMS, e-mailu, faxu pri zmene stavu na účte alebo prekročení zvoleného limitu, informácie o platobných kartách.
Podľa informácii Istrobanky sa pripravuje: „rozšírenie služby o možnosť zakladania, zmeny a rušenia inkasantov a možnosť zadávať žiadosti o vydanie a zmenu údajov či limitov pre vybrané druhy platobných kariet“.
Na základe aktuálneho sadzobníka predstavuje zľava za platbu prostredníctvom služieb elektronického bankovníctva do inej banky 1,-Sk a v rámci banky 2,50 Sk.
Na stránke Istrobanky nájde klient demo, aj manuál k Internetbankingu.
Ľudová banka - www.luba.sk
Ľudová banka išla cestou výrazného odlíšenia názvu služby internetbankingového typu. Nazvala ho Lubaiba. Na základe webovej stránky banky možno konštatovať, že: „službu je možné zriadiť k osobným, podnikateľským korunovým alebo devízovým účtom“.
Zriadenie služby je bezplatné. Banka overuje pravosť údajov pri podávaní platobných príkazov na základe elektronického podpisu užívateľa, už nie sú potrebné ďalšie poplatky spojené so zakúpením bezpečnostného predmetu.
Pasívne operácie, ktoré vám služba umožňuje sú: získavať informácie o pohyboch na vašich účtoch (aktuálny stav, výpisy, obraty) a získavať aktuálny kurzový lístok.
Aktívne operácie sú obmedzené len na podávanie vnútroštátnych platobných príkazov.
Pri službe Lubaiba poskytuje banka zvýhodnenie pre transakcie tuzemského platobného styku podávané elektronicky 2 SKK oproti 4 SKK za ostatné bezhotovostné transakcie.
Návod možno nájsť na stránke banky. Demo sa tam žiaľ nenachádza.
OTP Banka Slovensko - www.otp.sk
Banka, ktorá vstúpila na slovenský bankový trh v auguste minulého roku, zatiaľ internet banking neponúka. Ako nás informoval hovorca OTP Banky Slovensko, Norbert Lazar, práve sa pracuje na implementácii internet bankingu a služba by mala byť dostupná už v tomto polroku.
Poštová banka - www.pabk.sk
Banka, ktorá ako prvá na Slovensku spustila aktívnu formu, nazýva túto službu Internet banking. Určená je podľa vyjadrenia banky: „pre klientov osobných účtov, aj pre podnikateľov“.
Zriadenie služby je bezplatné. Pri najnižšej miere bezpečnosti ponúka banka prístupové kódy zadarmo. V prípade potreby vyššieho bezpečia vám za vinkuláciu 2300 Sk dá k dispozícii šifrátor. Pozoruhodná je možnosť, že vám cez providera vybaví prístup na Internet, za ktorý potom mesačne platíte 150 korún.
Poštová banka ponúka veľké množstvo operácii, či už pasívnych alebo aktívnych. Pasívne operácie sú napríklad: zostatok na účte, výpis z účtu, grafické výstupy. Medzi aktívne operácie patria: príkaz na úhradu, inkasný príkaz, hladké platby do zahraničia, EUROGIRO, povolenia na inkaso, trvalé príkazy. Zaujímavé sú predovšetkým možnosti zakladať, disponovať a rušiť elektronické termínované vklady a rôzne žiadosti pre majiteľov osobných účtov.
Podľa informácií banky sa pripravuje zmena sadzobníka, tak aby sa výrazne odlíšili poplatky pri užívaní elektronických služieb.
Príručku a aj demo verziu Internet bankingu nájde záujemca na stránke Poštovej banky.
Prvá komunálna banka - www.pkb.sk
Prvá komunálna banka (PKB) poskytuje službu pod názvom Internet Banking (e-Banka). „Je určená širokej verejnosti, podnikateľským subjektom s menším množstvom príkazov“, povedali nám predstavitelia banky.
Zriadenie služby je bezplatné. Dokonca ani za pamäťové médium, na ktoré vám banka uloží váš osobný certifikát neplatíte nič.
PKB umožňuje posielať do banky príkazy na úhradu - domáce i zahraničné, inkasné príkazy, informácie o dnešných a historických pohyboch na vašich účtoch, avíza o odchádzajúcich/prichádzajúcich zahraničných platbách z/na váš účet.
Podľa sadzobníka usporíte pri úhradách jednu až dve koruny, v závislosti od toho či sa uskutočňujú v rámci PKB alebo smerujú do inej banky.
Manuál možno nájsť na stránke PKB. Demo sa podľa vyjadrenia banky ešte len pripravuje.
Slovenská sporiteľňa - www.slsp.sk
Slovenská sporiteľňa poskytuje službu pod názvom Internetbanking. Určená je pre obyvateľstvo a podnikateľov.
Zriadenie služby je bezplatné. Klient si musí zakúpiť bezpečnostný predmet. Za GRID kartu zaplatí 50 Sk a v prípade, že si vyberie vysoký stupeň bezpečnosti, zaplatí za aktiváciu elektronického osobného kľúča 2300 korún.
IB Slovenskej sporiteľne umožňuje veľké množstvo aktívnych a pasívnych operácií. Z aktívnych ponúka napríklad: platobný príkaz v SKK aj vo voľne vymeniteľnej mene, hromadne podpísať ľubovoľný počet tuzemských platobných príkazov, platobný príkaz vo voľne vymeniteľnej mene v rámci banky, trvalé príkazy - zadanie, zmena, ukončenie, súhlas s inkasom - zadanie, zmena, ukončenie, termínované vklady - založenie, prívklady a výbery, zadanie, zmenu, ukončenie trvalého príkazu, zadanie, zmenu, ukončenie súhlasu s inkasom. Pasívne operácie predstavujú napríklad: „aktuálny zostatok, prehľad obratov, filtrovanie obratov, prehľad trvalých príkazov, prehľad súhlasov s inkasom, prehľad platobných kariet klienta, prehľad príkazov z elektronického bankovníctva a mnoho ďalších. Zaujímavá je možnosť exportu zvolených obratov do textového súboru.
Finančnú úsporu predstavuje napríklad poplatok za úhradu, ktorý predstavuje 3 koruny oproti 8, ktoré platí klient pri zadaní klasickým spôsobom.
Banka poskytuje k službám informačné brožúry - návody na použitie služieb. Vnútri Internetbankingu má klient možnosť využiť „Help“, ktorý má pomôcť pri činnosti, ktorú práve vykonáva.
Demo sa zatiaľ na stránkach banky nenachádza, ale podľa informácie, ktorú nám poskytli jej predstavitelia sa jeho zavedenie pripravuje.
Tatra banka - www.tatrabanka.sk
Tatra banka - jeden z priekopníkov tejto služby na Slovensku ju ponúka pod názvom Internet banking. Prístup do nej je už od apríla roku 1998. Podľa vyjadrenia banky je táto služba určená pre: „fyzické i právnické osoby, ktoré preferujú rýchly, moderný a tiež finančne úsporný spôsob komunikácie s bankou“.
Zriadenie služby je bez poplatku. Klient si môže vybrať rozličné spôsoby zaručenia bezpečnosti. Banka mu môže vystaviť GRID kartu, token SecurID, alebo elektronický podpis i:key. Vydanie GRID karty je zadarmo. Za vydanie SecurID zaplatí klient zálohu 500 Sk, ktorú mu banka po vrátení tokenu vráti na účet. Podľa informácii služby DIALOG stojí poskytnutie i:key 590 korún, pričom vám banka poskytne aj príslušenstvo k nej.
„Podľa výberu si klient volí aktívny alebo pasívny prístup ku svojim účtom - kontrolu stavu a pohybov na účte, zadávanie jednoduchých, hromadných, domácich, zahraničných, trvalých príkazov na úhradu, prehľad čerpania úverového rámca na kreditnej karte a zadávanie doplnkových služieb elektronického bankovníctva ako napr. b-mail (krátke SMS alebo e-mailové správy o zostatku a pohyboch na účte podľa vopred zadaných kritérií). V neposlednom rade tiež komunikáciu rôznych žiadostí,“ povedali nám predstavitelia banky.
Priaznivou poplatkovou politikou sa Tatra banka snaží motivovať svojich klientov ku využívaniu elektronického bankovníctva. Zľava z účtovnej položky pri platbách prostredníctvom Internet bankingu predstavuje až takmer 60 % v porovnaní s manuálne zadanými platbami. Ak zadáte platbu v banke zaplatíte šesť korún. V prípade, že využijete internet uhradíte len 2,5 Sk.
Klientov, ktorí by si to chceli len vyskúšať, Tatra banka nepoteší. Demo sa žiaľ na jej stránkach nenachádza. „Demo Internet bankingu v súčasnosti nepovažujeme za nevyhnutné, nazdávame sa, že samotný systém má prehľadné a jasné ovládanie“ tvrdia zástupcovia banky.
Unibanka - www.unibanka.sk
Unibanka ponúka službu pod názvom Internetbanking. Podľa jej predstaviteľov je táto služba určená pre všetkých klientov banky.
Banka si neúčtuje žiadne poplatky za zriadenie služby. Ak klient nechce robiť operácie prevyšujúce 10 000 korún, postačuje mu prístup cez PIN kód. Inak mu banka poskytne tabuľku kódov alebo autentizačný kalkulátor. Autentizačný kalkulátor si musí klient zakúpiť za 2000 korún.
Ako nám povedala Ing. Helena Jakubíčková z Odboru retailoveho bankovníctva Unibanky, táto služba umožňuje: „zisťovať stavy na účtoch, podávať príkazy na úhradu v domácej a zahraničnej mene, príkazy na Inkaso, prijímať z banky Prehľad o pohyboch na účtoch - výpis z účtu, správy o debetných a kreditných avízach; kurzový lístok, ako aj ostatné textové správy z banky. Umožňuje taktiež nastavenie limitov pre GSMbanking“.
Úspora pre klienta predstavuje 60 percent. Za hotovostnú položku, ktorú podáte v banke, zaplatíte šesť korún. V prípade internetu len dve koruny.
Všeobecná úverová banka - www.vub.sk
Všeobecná úverová banka poskytuje službu pod názvom Internet banking. Podľa vyjadrenia hovorkyne VÚB, Silvie Nosálovej je určená „najmä retailovým klientom, i keď širokú škálu služieb poskytuje aj malým a stredným podnikateľom.“
Za zriadenie služby neplatíte žiaden poplatok. Dokonca si nemusíte zadovážiť ani žiaden bezpečnostný predmet, čo ocenia predovšetkým menej technicky zdatní klienti. Banka sa vás jednoducho v pravej chvíli, keď budete zadávať aktívnu operáciu opýta napríklad na krstné meno vašej matky. Za správnu odpoveď sa považuje to, čo ste uviedli ako odpoveď v zmluve. V súčasnosti sa pripravuje prístup do Internet bankingu pomocou elektronického podpisu, ktorý umožní výrazne zvýšiť bezpečnosť služby.
Podľa vyjadrenia banky ponúka najširšiu škálu služieb poskytovaných cez Internet banking v SR. „Klient môže realizovať: aktívne operácie - prevodné príkazy, otvárať/zatvárať bežné a terminované účty; pasívne operácie: informovať sa o zostatku, obratoch, histórii transakcií na svojich účtoch, nechať si zaslať výpis z účtu (pravidelne alebo okamžite), nechať si zaslať výkaz o poplatkoch, aktivovať si upozornenia (na transakciu, na klesnutie či prekročenie zostatku pod či nad stanovený limit a na úspešné/neúspešné prihlásenia sa do kanálov EB) formou mailu alebo SMS, rôzne služby k platobným kartám, informácie o podmienkach vydania PK, blokácie PK. Ďalej tu môže získať informácie o kurzovom lístku, úrokových sadzbách, cenníku služieb, nových produktoch. Väčšina z uvedených činností poskytuje súbežne informácie na e-mail, vybrané formou SMS alebo faxom.“ uviedla hovorkyňa.
Finančná úspora je značná. Za účtovnú položku, ktorú ste podali na pobočke zaplatíte šesť korún. V prípade, že využijete Internet banking zaplatíte len dve koruny.
Klient dostane pri zriadení služby brožúrku. Staršia verzia Dema sa nachádza na webovej stránke VÚB. Podľa slov hovorkyne sa nová verzia pripravuje.