Pokles, ktorý prišiel po vlaňajšom náraste predaja o šesť percent, pivovarníci odôvodňujú hlavne drahším pivom. Zdraženie vyvolali hlavne vyššie spotrebné dane z piva. Pivovarníci do svojich cien premietli aj drahšiu elektrinu. „Za prvé mesiace evidujeme hlavne pokles spotreby pív nižších stupňovitostí. Pri desiatke nám len spotrebné dane napríklad cenu jednej fľašky zdvihli o 35 halierov,“ povedal riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.
Ešte väčší dopad na spotrebu piva môže podľa pivovarníkov mať plánovaná daňová reforma, ktorá doterajšie sadzby spotrebnej dane z piva zvyšuje až na trojnásobok. Jediným pivovarom, ktorý dokázal za prvé tri mesiace tohto roku medziročne zvýšiť svoj predaj, bol bratislavský Stein s 10-percentným nárastom na takmer 31-tisíc hektolitrov. Prvá a rozhodujúca trojica pivovarníckych hráčov na tuzemskom trhu však zaznamenala pokles. Holandskému lídrovi Heinekenu, ktorý ovláda až štyri domáce pivovary, sa predaj znížil o osem percent na 392 700 hektolitrov. Druhý Pivovar Šariš, ktorého ovláda juhoafrický SAB, predal 204 215 hektolitrov, čo je pokles o päť percent. Rovnako na 121 960 hektolitrov klesol aj predaj topoľčianskeho Topvaru. (tasr)