Bratislava 6. apríla (TASR) - Podiel žiakov so zníženou známkou zo správania od roku 1998 narastá. Na základných školách (ZŠ) sa iba v priebehu troch rokov zvýšil o 32 percent.
Zníženú známku zo správania malo v predchádzajúcom školskom roku približne 16 tisíc žiakov ZŠ. Najviac detí je zo šiesteho a siedmeho ročníka. Prevažnú časť - 85 percent tvoria žiaci druhého stupňa. Najväčší nárast žiakov so zhoršenou známkou zo správania o vyše sto percent zaznamenali v okresoch Stará Ľubovňa (258 percent), Snina (182), Gelnica (109), Stropkov (106) a Poprad (104).
Podiel žiakov gymnázií so zníženou známkou zo správania sa od roku 1993 zvýšil o 0,5 percenta na 1,2 percenta. Rastúci trend zaznamenal ukazovateľ s výnimkou Trenčianskeho kraja vo všetkých regiónoch Slovenska. Najvýraznejšie - o 2,2 percentá to bolo v Bratislavskom kraji. Na stredných odborných školách vzrástol počet žiakov so zníženou známkou zo správania o 0,5 percenta. Napriek tomu, že najväčší podiel na tom má Bratislavský kraj, najväčší nárast zaznamenal Banskobystrický kraj.
Znížená známka je podľa psychologičky Evy Smikovej z Výskumného ústavu psychológie a patopsychológie aj odrazom vzrastajúcej agresivity detí. Upozornila, že v prístupe k takýmto deťom treba rozlišovať medzi príležitostným a chronickým agresorom. Príležitostný agresor reaguje väčšinou na drámu v rodine alebo rozvod. Jeho agresivita je náhla, ale potom to oľutuje. Chronický agresor sa agresívne správa väčšinu času a k väčšine ľudí. Nedokáže sa kontrolovať, necíti s obeťami. Najčastejšie ide o deti, ktoré bývajú šikanované, týrané a zneužívané. Agresorom však bývajú aj deti, ktoré rodičia nútia k tomu, aby boli úspešné a nedarí sa im. Chronickí agresori sa v staršom veku môžu dopúšťať trestnej činnosti, varovala.
Príčinou nárastu sociálno-patologických javov ako záškoláctvo, šikanovanie, hra na hracích automatoch či závislosť od drog je podľa Smikovej sociálno-ekonomická neistota rodín, nedostatočný záujem rodičov a absencia mimoškolských aktivít a záujmových krúžkov. Problémové správania žiakov ZŠ a SŠ je odrazom kvality rodinných vzťahov, dodala.