Bratislava 2. apríla (TASR) - Čítanie je považované za jednu z najdôležitejších súčastí vzdelávania. Účinným spôsobom, ako vzbudiť v deťoch záujem o knihy, je hlasné čítanie. Výskum, ktorý realizoval medzi 3800 žiakmi 4. ročníka Štátny pedagogický ústav, zistil, že hlasnému čítaniu sa venuje jeden alebo dvakrát do týždňa asi 64 percent žiakov. Prednosť dávajú náučným knihám (73 percent) a časopisom (71 percent). Príbehy a romány takmer nikdy nečíta 42 percent žiakov.
Zmeniť túto nepriaznivú situáciu, za ktorú nesú vinu aj rodičia, je cieľom Týždňa hlasného čítania. Ide už o druhý ročník podujatia, ktorý sa na slovenských školách začína dnes a potrvá do utorka 8. apríla. Združenie Orava, ktoré týždeň vyhlásilo, si vybralo tento deň v súvislosti s výročím narodenia rozprávkara Hansa Christiana Andersena a zároveň Svetového dňa detskej knihy.
Hlasné čítanie treba, podľa slov programovej koordinátorky združenia Marcely Maslovej, preniesť zo školských zariadení aj do rodín. Z uvedeného výskumu totiž vyplynulo, že len 12 percent rodičov svojmu dieťaťu číta nahlas každý deň a ďalších 34 percent sa venuje hlasnému čítaniu približne jeden až dvakrát do týždňa.
Počas Týždňa hlasného čítania sa uskutočnia desiatky akcií na školách aj v knižniciach. Triedne kolektívy sa môžu zapojiť do hry S knihou za múdrosťou sveta. Staršie ročníky majú šancu v súťaži Nakresliť svoj príbeh. Záštitu nad podujatím prevzal štátny tajomník Ministerstva školstva SR František Tóth, ktorý pred novinármi uviedol, že projekt zapadá do kontextu reformy školstva. Jej zámerom je okrem iného zmeniť vzťah školy a rodičov a zlepšiť spoluprácu s tretím sektorom.