
FOTO SME – SOŇA REBROVÁ
Predškolská výchova nie je u nás síce povinná, odborníkov však hnevá, že sa podceňuje. „Škôlky nie sú iba úschovne. Mnohé majú veľmi zaujímavý program a ani dobrý rodič nemôže dať dieťaťu v oblasti socializácie to, čo materská škola,“ hovorí Elena Pajdlhauserová z ministerstva školstva.
Do zákona sa nedostal ani návrh na povinnú dochádzku päťročných detí, hoci zaškolenie by často veľmi pomohlo: deti si zvykajú na kolektív, naučia sa systematicky pracovať a majú prístup aj k zaujímavým pomôckam a náročnejším hračkám, ku ktorým by sa niektoré pre zlú sociálnu situáciu rodín inak nedostali. „Rodičom, ktorí to potrebujú, by sme mohli ukázať, ako majú s deťmi pracovať. Deti by mali v škole menej problémov,“ hovorí Pajdlhauserová.
Predpisy už nie sú také zošnurované ako kedysi, existuje viacero foriem zaškoľovania a zákon už umožňuje aj spoluprácu rodiča pri adaptácii dieťaťa. Ak učiteľ má cit a pedagogický takt, vidí, či prítomnosť mamy dieťa zaťažuje, alebo mu pomáha zvyknúť si. „Inšpekcie odporúčali viac využívať takéto formy účasti rodičov na výchovnom procese,“ hovorí Pajdlhauserová. „Je to náročnejšie, ale keď chce byť materská škola kvalitná, zvládne to.“ Napríklad na lazoch, kde majú problémy s cestovaním, využívajú zaujímavú kombináciu: dieťa je doma s rodičom a do škôlky môže prísť iba párkrát do týždňa tiež spolu s ním.
Čo by ste mali vedieť- zo zákona musí škôlka prijať päťročné deti a deti s odloženou školskou dochádzkou
- prihlášky si môžu rodičia vyzdvihnúť v každej škôlke
- ostatné kritériá prijímania si tvorí podľa svojich podmienok (niektoré uprednostňujú deti, ktorých súrodenci už do nej chodia, niektoré deti, o ktoré sa mamy starajú samy a pod.)
- v škôlke sa platí iba za obedy, na výchovu platia iba deti od dvoch do piatich rokov príspevok vo výške 50 až 100 korún
- ak má rodič problémy zaplatiť obedy, môže dať dieťa do škôlky aspoň na doobedie
- legislatíva umožňuje rôzne formy účasti rodiča na výchovnom procese (stráviť s dieťaťom určitý čas v škôlke pri adaptácii, zúčastňovať sa na prechádzach a výletoch, spolupracovať pri tvorbe programov – výučba cudzieho jazyka, krúžky, kultúrne programy na Vianoce, MDD)
Niekde musia rodičia o škôlky bojovať
Materskú školu zriaďuje obec spravidla vtedy, ak má desať detí záujem o celodennú prevádzku. Môže sa otvoriť aj pre menej záujemcov, peniaze na platy učiteľov však od štátu dostane iba podľa počtu detí.
Zriaďovateľ môže materskú školu zrušiť iba vtedy, keď ju ministerstvo vyradí zo siete podľa zákonom stanovených kritérií. K zrušeniu alebo zriadeniu sa musí vyjadriť tiež samospráva obce a školská rada. Ak zriaďovateľ materskú školu zruší, alebo presťahuje do iných priestorov bez splnenia týchto podmienok, koná protizákonne. Ministerstvo však nemá možnosť nezákonné rušenie škôlok sankcionovať.
Podľa ministerstva školstva ľudia nepoznajú dobre legislatívu a najmä - nevedia ju využívať a presadzovať svoje práva. Vyskytli sa už aj prípady, keď sa rodičom pomocou školskej rady alebo cez poslancov miestneho zastupiteľstva podarilo zabrániť zrušeniu škôlky. V predpisoch často nemajú jasno ani obce.
Napriek tomu, že pôrodnosť klesá a niektoré materské školy zápasia pre nedostatok záujemcov o prežitie, vyskytujú sa aj oblasti, kde je v škôlkach nedostatok miest. Podľa štatistiky k 30. septembru 2002 bolo najviac nevybavených žiadostí v okresoch Námestovo (250), Žilina (189), Prešov (184), Nové Zámky (132) a Senec (118).
(gal)