„Výhodou je, že tento program vyhodnocuje nielen testy, ale aj ich náročnosť,“ vysvetľuje riaditeľka gymnázia na Metodovej v Bratislave Oľga Repášová. „Keď sa ukáže, že otázky nezvládlo 50 percent detí, vidíme, že je zle postavený a vyradíme ho. Ale nemôžeme predsa robiť testy, ktoré urobí každý na sto percent.“
Podľa slov niektorých riaditeľov reči o korupcii na školách rozširujú často rodičia vtedy, keď ich dieťa v konkurencii na prijímačkách neobstojí. „Výsledky testov sú na internete a rodičia sa môžu pozrieť, ako dopadlo ich dieťa v porovnaní s ostatnými. A keď vidím, že 360 detí urobilo testy lepšie, ako to moje, nebudem predsa tvrdiť, že tých 360 detí malo protekciu. Veď je to nezmysel,“ hovorí Repášová.
Vysvedčenie nemusí byť vždy úplne hodnoverná informácia o kvalitách žiaka – v komornejšom prostredí triedy jednoducho dieťa dokáže podať iný výkon ako v cudzom prostredí medzi cudzími deťmi. Preto niektorí rodiča posielajú deti na pohovory najmä preto, aby zistili, ako sa im bude dariť vo väčšej konkurencii. (gal)