BRATISLAVA – Nemecká strana pripustila, že dohoda o cestnej doprave, ktorá stanovuje povinné dopravné povolenia aj pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, zavádza určitý prvok diskriminácie voči slovenským dopravcom. Povedal to riaditeľ sekcie dopravy ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Jaroslav Hnatič. „Komunikujeme s nemeckou stranou a snažíme sa zmierniť dosah, aby našich dopravcov nepenalizovali na hraniciach. Nemecké orgány by v súvislosti s tým mali realizovať konkrétne kroky, presne aké však v súčasnosti nie je známe,“ povedal Hnatič.
Slovenská strana sa bude snažiť zmierniť podmienky pre malých slovenských dopravcov na rokovaní zmiešanej komisie, ktoré sa malo pôvodne uskutočniť až v júni tohto roku, na žiadosť ministra dopravy Pavla Prokopoviča sa však presunulo a pravdepodobne sa bude konať už 10. a 11. apríla v Bratislave. Podľa Hnatiča je možností viacero, a to od zrušenia povinnosti prepravných povolení pre malé vozidlá, cez stanovenie povinnosti pre vozidlá s nie celkovou, ale úžitkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, až po navýšenie počtu povolení podľa potreby. Bude teda záležať na dohode s nemeckou stranou.
Podľa Hnatiča rezort 10. marca predčasne uvoľnil pre malých dopravcov prepravné povolenia do Nemecka. Zároveň prezídium Česmadu, ktorý prideľuje povolenia, znížil registračný poplatok pre malých dopravcov na 3000 korún. K 13. marcu sa zaregistrovalo 387 dopravcov s 1002 vozidlami, ktorých požiadavka na prepravné povolenia na tento rok do Nemecka predstavuje 38-tisíc kusov.
Zmluvu o medzinárodnej cestnej doprave medzi Nemeckom a Slovenskom podpísali zástupcovia oboch strán 14. júna minulého roku, pričom podľa Hnatiča podmienka dopravných povolení pre malé nákladné vozidlá vychádzala z platnej legislatívy Európskej únie, ktorú budú musieť zohľadniť všetky pristupujúce krajiny. V danom stave však diskriminuje slovenských dopravcov, pretože susedné krajiny uzatvorili zmluvy s Nemeckom ešte pred platnosťou smernice únie a v súčasnosti dopravné povolenia pre malé nákladné autá nepotrebujú. „Máme informácie, že niektoré slovenské firmy dokonca registrujú svoje vozové parky v Českej republike, kde sa povolenia nevyžadujú, a to je veľmi nebezpečný signál,“ povedal viceprezident Združenia automobilového priemyslu Július Hron.
Podobné ustanovenie o prepravných povoleniach pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony je zahrnuté aj v novelizovanom zákone o cestnej doprave. Jeho znenie je taktiež zosúladené s európskymi smernicami, podľa Hrona však združenie bude iniciovať zmenu záko- na.
(sita)