Rastieme a obchodníci si to nevšimli

Ľudia sa menia – rastieme do výšky, ale aj do šírky. Väčší sme už pri pôrode. Osemnásťročný Slovák bol v roku 1991 vysoký 177,34 centimetra, teda o tri centimetre vyšší ako v roku 1961, rovnako stará Slovenka narástla o štyri centimetre, na výšku 166,63 .


„Som normálna,“ kričala nahá modelka - moletka (Amy Davisová, na veľkej aj malej fotografii) v britskom reklamnom spote. Najväčší módny dom v kampani upozornil na to, že rozširuje obvodové miery pása a bokov. FOTO - ARCHÍV


Ľudia sa menia – rastieme do výšky, ale aj do šírky. Väčší sme už pri pôrode. Osemnásťročný Slovák bol v roku 1991 vysoký 177,34 centimetra, teda o tri centimetre vyšší ako v roku 1961, rovnako stará Slovenka narástla o štyri centimetre, na výšku 166,63 centimetra. Ženám sa rozširujú aj boky a pás. Ako na to reagujú obchodníci?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V butikoch nekúpite nič

Trend, ktorý pretláčajú butiky s dámskymi odevmi, sú obtiahnuté tričká a nohavice, ktoré vám neodpustia ani centimeter v páse navyše. Ak ste mladá a máte ten centimeter navyše – máte smolu. V butikoch si nenájdete nič na seba. Zmeny mierne reflektujú slovenskí výrobcovia – napríklad púchovská Makyta posunula už v roku 1992 obvodové miery pása a bokov o dva centimetre vo všetkých veľkostiach. Ak napríklad nosíte veľkosť 40-tku, pred rokom 1992 ju šili na obvod pása 74 a obvod bokov 98, dnes ju už šijú na pás 76 a boky 100. Makyta zmenila aj visačky na odevoch, aby uľahčila orientáciu – už na nich nie je len číslo veľkosti, ale aj presné miery. Ak si kupujete kostým a sadnú vám 40-tky nohavice, no sako by sa vám hodilo menšie, nie je problém, kúpiť ho v inej veľkosti. Ako povedal Ivan Samko z Makyty, v predajniach sledujú vyšší záujem žien o pohodlné odevy. Opak oproti ponuke v butikoch.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Antona Belka z Ozety Trenčín zatiaľ nemenili obvody pása či bokov v mužských veľkostiach. Aj Ozeta však sleduje vyšší záujem mužov o väčšie odevy. Kým kedysi bola najčastejšie kupovaná veľkosť 50 – na výšku 177 a obvod pása 88, dnes hrá prím veľkosť 102 – na vyššiu výšku, až 182 centimetrov, a štíhlejší pás – 84 centimetrov. „Muži sú štíhlejší a vyšší, samozrejme, hovoríme o tých mladších, tým starším už rastie bruško.“

V topánkach chýbajú extrémy

Kúpiť topánky, našťastie, ešte nie je také ťažké, ako vybrať si módne šaty, ktoré vám sadnú. Problém nastáva, ak noha dosiahne extrémnu veľkosť. „Môj druhý, 16-ročný syn má už 200 centimetrov a má nohu štrnástku. Každý, kto má väčšie nohy ako dvanástky, dôverne pozná, aké beznádejné je zohnať akékoľvek topánky tejto veľkosti. Z konfekcie mu padne akurát vreckovka,“ sťažuje sa Eva, mama dvoch synov.

SkryťVypnúť reklamu

V obuvníckych firmách, do ktorých sme zatelefonovali, nám povedali, že prieskum nerobia, nesledujú, ako sa zväčšili ľudské nohy. „Priemysel nereaguje. Keď sme robili pre obuvnícku fabriku výskum noriem na ženské topánky, nedokázali zareagovať. Pre nich je normou stále noha štvorka, hoci to už dávno neplatí. Iks žien má nohu šestku až sedmičku. Prerobenie kopýt by vraj stálo päť miliónov,“ hovorí univerzitný antropológ prof. RNDr. Milan Pospíšil, DrSc., z Univerzity Komenského. Ako však hovorí, nehrozí nám, že budeme rásť donekonečna. Pravdepodobne len dobiehame, čo sme stratili vplyvom nepriaznivých životných podmienok v minulosti. Koncom 20. storočia sa naše podmienky výrazne zlepšili – vymizli niektoré choroby, zlepšila sa zdravotná starostlivosť, skvalitnila sa výživa. Pokiaľ ide o šírku tela – zvýšila sa aj ponuka „fast foodov“ a sladkostí.

SkryťVypnúť reklamu

Sme normálne, kričia Britky

Žena beží po lúke do kopca, smeje sa a strháva zo seba šaty. Dobehne na vrch, zaleje ju slnko, nahá roztiahne ruky a na celú dolinu zakričí: „I am normal“ (Som normálna). Ozvena jej výkrik zopakuje. Takto vyzerá reklamná kampaň, ktorú servíroval divákom jeden z najväčších britských predajcov odevov – Marks & Spencer‘s. Kampaň stála 20 miliónov libier a obchodný dom dúfal, že „ju ocenia tisícky normálnych žien, ktoré nosia veľkosti od 16 vyššie a kvôli tomu majú problém kúpiť módne oblečenie“. Prieskum totiž ukázal, že priemerná Britka nosí veľkosť 16 (približne slovenská 44-ka).

V reklamnom spote beží hore kopcom bývalá modelka Amy Davisová. V časoch najväčšej slávy – ako sedemnásťročná, nosila veľkosť 10. Dnes jej sedí 16-tka, pri ktorej je obvod pŕs 96-97 cm, obvod pása 77-78 cm a obvod bokov 104-105 cm. Presnejšie bol. Práve reklamná kampaň predznamenávala zmenu – zväčšenie obvodových mier vo všetkých veľkostiach o dva až tri centimetre. Amy musela z modelingu odísť, keď sa začala vzďaľovať od mier vychudnutých modeliek. Dnes ju opäť možno vidieť na mólach a v časopisoch, kde predvádza odevy pre „normálne“ ženy. Podieľa sa aj na kampani ministerstva pre ženy, ktoré sa obrátilo na britské časopisy s požiadavkou, aby upustili od zobrazovania superštíhlych žien a pomohli tak znížiť počet anorektičiek a bulimičiek.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď sme klip natáčali, trochu sme zmiatli miestnych farmárov,“ smeje sa Amy. „Ide o sebavedomie. Treba sa zmieriť so svojím telom, aby ste nemali obavy odhodiť šaty bez ohľadu na to, akú veľkosť nosíte. A treba zmeniť ponuku, aby sa nestávalo, že idete nakupovať a jediné, čo si donesiete domov, sú topánky.“ (haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu