Bratislava 10. marca (TASR) - Výučbe a hodnoteniu žiakov na základných školách (ZŠ) dominuje formálnosť na úkor tvorivosti. Učitelia na hodinách uplatňujú klasický štýl výučby pred experimentálnymi formami. Hodnotenie žiakov je postavené na ústnom preverovaní encyklopedických vedomostí. Ich kreatívne využitie a aplikácia v praxi sú pri posudzovaní žiaka druhoradé. Učitelia sa sústreďujú na žiakov s lepšími vedomosťami, čím klesá záujem slabších žiakov. Vyplýva to zo Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR v školskom roku 2001/2002, ktorú každoročne predkladá hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa. Vedomostnú úroveň zisťovali inšpektori na 7768 hospitáciách v 270 štátnych ZŠ, 18 cirkevných ZŠ a jednej súkromnej ZŠ prostredníctvom inšpekčných testov zo slovenského jazyka a literatúry, matematiky a ostatných prírodovedných predmetov. Na prvom stupni ZŠ preferujú učitelia slovenčiny diktáty, pričom dochádza k nerešpektovaniu učebných osnov v ich počte a zameraní. V matematike vedomosti žiakov zodpovedajú štandardom. Negatívom vo výučbe cudzích jazykov je nižšia kvalifikovanosť učiteľov, pretrváva precvičovanie gramatiky na úkor aktívnej komunikácie. Na hodinách prírodovedných predmetov dominuje ústny prejav vyučujúcich a odpisovanie poznámok z tabule do zošitov. Netradičné metódy uplatňujú učitelia najmä pri výučbe výchovných predmetov.
Nižšia úroveň využitia poznatkov v praxi, veľká chybovosť a slabá estetická úprava zošitov sú hlavné problémy žiakov druhého stupňa ZŠ v predmete slovenský jazyk a literatúra. Obmedzená je tvorivosť, žiaci nemajú dosť času na osvojenie pravopisu, klesá ich záujem o čítanie. Odborná a pedagogická spôsobilosť učiteľov cudzích jazykov je veľmi rozdielna, neodbornosť vyučovania vysoká. Nedostatkom v matematike je pasivita a nižšia úroveň logického myslenia. Na výučbe prírodovedných predmetov sa negatívne podpisuje nedostatok učebných pomôcok. Progresívne metódy učitelia aplikujú v spoločenskovedných predmetoch, nedostatkom sú zastarané mapy a atlasy. Tendencia niektorých učiteľov venovať viac času teórii, selektívny prístup k žiakom a obmedzovanie ich tvorivosti presadzovaním vlastnej predstavy pretrváva vo výchovných predmetoch.