Čo je šarm, nikto nedokáže presne definovať. Podľa slovníkov ide o osobné čaro, pôvab. Môžeme len hádať, čo sa za tým skrýva, každému z nás však môže „učarovať“ niečo iné.
„Extravagantnosť, ležérnosť, originalita sú zárukou príťažlivosti. Šarmantný muž je kultivovaný, s dokonalým vystupovaním a štýlom. Vyzerá dobre a vie o tom, má zdravú dávku sebavedomia,“ hovorí Gejdošová. Šarm sa však podľa nej nespája len s krásou. „Šarmantný človek nemusí byť krásavec, je však ľuďom sympatický svojím prejavom, je milý, príjemný, stále v dobrej nálade. Jeho krása vyžaruje znútra, dobre nadväzuje kontakty. Jeho hlas má zdvorilý tón, nie je hlučný, ani príliš tichý.“
Pre Martu Gejdošovú sú dobrým príkladom šarmantných mužov Jozef Vajda, Maroš Kramár, Ivan Mikloš či Michal Dočolomanský. „Nehrajú sa na šarmantných na verejnosti, sú rovnako milí aj v súkromí.“
Podľa Oľgy Škvareninovej, ktorá prednáša na Univerzite Komenského neverbálnu komunikáciu, 80 percent z dojmu, ktorý máme z človeka, vytvára práve reč jeho tela. „Človek je nám sympatický, ak má otvorené priateľské gestá, nemá prekrížené žiadne časti tela, pozerá sa priamo na partnera, má k nemu otočené celé telo, usmieva sa a občas prikyvuje, na naše otázky neodpovedá okamžite, ale chvíľu mlčí, čím vytvára dojem, že našej otázke prikladá vážnosť a premýšľa o nej. Šarmantný čovek nepôsobí chorým a unaveným dojmom, ale vyžaruje z neho optimizmus, sebavedomie.“
Ak si čitateľky denníka SME vyberali šarmantného muža iba podľa fotografie, mohlo ich podľa Škvareninovej ovplyvniť to, či majú páni súmernú tvár, či sa usmievajú, či sa pozerajú z fotografie priamo na ne a potom, či majú rozšírené zrenice.
„Podľa prieskumov sú nám ľudia s úzkymi zrenicami menej sympatickí, zdá sa nám, akoby nás prebodávali pohľadom.“
Keďže v ankete išlo o známych mužov, čitateľky mohlo najviac ovplyvniť to, ako ich poznajú – akú majú charizmu, ako reagujú pre médiá. „Napríklad Bondra či Šatan vždy reagujú rozvážne, férovo, nezhadzujú súperov.“
Podľa prieskumu škótskych vedcov ženy ovplyňuje aj menštruácia – v čase ovulácie sú im sympatickejší muži s ostrými črtami tváre, v čase menštruácie dávajú prednosť jemnejším typom. (haj)