Školské zariadenia sa veľmi pasívne stavajú k získavaniu financií, ktoré potrebujú na bezproblémové fungovanie. Deje sa tak napriek tomu, že v súčasnosti platný zákon o financovaní škôl im umožňuje zaobstarať si prostriedky niekoľkými spôsobmi. Väčšina sa však spolieha len na jedinú možnosť príjmu, a to na štátny rozpočet. „Školy vyvíjajú v tomto smere len málo aktivít, pritom ich situácia by mohla byť oveľa lepšia. Pre ne je však jednoduchšie sedieť so založenými rukami, čakať, koľko dostanú, a následne to kritizovať,“ zdôraznil vedúci oddelenia školstva Bratislavského samosprávneho kraja Ľubomír Pajtinka.
Školy môžu podľa neho získať prostriedky vlastnou podnikateľskou činnosťou, prostredníctvom rôznych príspevkov od súkromných, ako aj právnických osôb či prenajímaním priestorov a rekvalifikačnými kurzami. „Už vôbec na Slovensku nepočuť napríklad o tom, že by niektorá škola skúšala zohnať peniaze pomocou grantu cez Európsky sociálny fond, čo je v Európe úplne bežnou praxou,“ dodal Pajtinka. Kraj už oslovil ministerstvo školstva s tým, že ak ešte existujú nejaké prekážky alebo bariéry, ktoré školám zväzujú ruky, aby boli úplne odstránené. „Najväčší problém však bude asi v tom, že školy sa zatiaľ nevedia o seba postarať, a to je našou prvoradou úlohou. Pomaly ich viesť k samofinancovaniu,“ konštatoval Pajtinka.
(tasr)