Pablo Picasso: Umenie nie je nikdy cudné

Podvečer 25. októbra 1881 v Malage prišlo na svet dieťa, ktoré vyzeralo ako mŕtve. Jeho strýko, ako všetci vtedajší lekári, fajčil hrubú cigaru. „Fúkol mi dym do tváre, ja som sa zašklebil a začal kričať,“ rozprával neskôr o svojom narodení Pablo Picasso.


Minotaur, ???


Kúpajúce sa s loďkou, 1937, Súkromná zbierka


Znamenie Škorpióna mu dalo húževnatú silu, sebadôveru a ctižiadostivosť, ale aj sarkazmus, žiarlivosť a silné vášne. Jeho matka vravievala, že už ako chlapec bol anjel i diabol. Takým zostal až do svojej smrti pred tridsiatimi rokmi 8. apríla 1973.

Od obrazov, ktoré vznikli v období dospievania, až po plátna, na ktorých pracoval tesne pred smrťou, je Picassovo dielo zvláštnou zmesou zmyselnosti, žien a smrti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmyselný odmala

Sexuálne začal Pablo Picasso žiť veľmi skoro. „Naozaj, bol som ešte chlapec. Nečakal som, že začnem až vo veku rozumu. Napokon, keby sa naň čakalo, možno by nám rozum úplne zabránil, aby sme začali.“

SkryťVypnúť reklamu

Picasso, ktorý už v štrnástich rokoch maľoval vyzreté obrazy a za jediný deň namaľoval plátno, na ktoré iní v jeho veku potrebujú mesiac, bol virtuózom magickej zmyselnosti. Spôsob, akým zaobchádzal s plátnom alebo s listom papiera, mal v sebe čosi zo znásilnenia, neskôr častého Picassovho námetu.

S Picassovou tvorbou sa nerozlučne spájala rozkoš. Využíval ju rovnako, ako využíval ľudí a veci, aby slúžili jeho umeniu.

Hrôza z citových komplikácií

Picassov postoj k ženám ovplyvnil osud jeho priateľa Casagemasa, ktorý nezvládol nešťastnú lásku, pil, hľadal úľavu u ľahkých žien, stále viac otupieval. Napokon si strelil guľku do hlavy. Picasso mal po celý život hrôzu z podobných citových komplikácií, strach, ktorý ho často nútil skrátiť milostné dobrodružstvá.

SkryťVypnúť reklamu

Sexuálny apetít slúžil umeniu

Ženami bol obklopený stále, jeho Madeleine, Fernande, Eva, Olga, Dora, Marie-Thérese, Francoise, Sylvette, Jacqueline a medzi nimi mnoho ďalších boli míľnikmi jeho tvorivých období. Obrovskú chuť po sexe však vždy nasycoval s búrlivosťou, ktorá slúžila jeho umeniu.

Picasso celý život maľoval ženy. Nádherné a žiaduce, ale aj také, s ktorými sa život zahral (Žena pijúca absint), ženy, ktoré sa zrútili z výšok svojich túžob, unavené, upracované, ženy, od ktorých život už nič nechce.

Modré obdobie bolo plné posadnutosti, ktorá Picassa nútila donekonečna opakovať línie ženského tela. Maľbu poznačenú rozkladom foriem psychoanalytik Jung vysvetlil Picassovým mravným sebadrásaním, jeho citovými rozpormi, ba úplným nedostatkom citlivosti a sprostituovanou mladosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Samota a hlad

Keď sa Picasso snažil uniknúť pred vnútornou samotou a prechodné dobrodružstvá ho prestali uspokojovať, stretol o niekoľko rokov staršiu Fernandu. Fascinovala ho jej vzrušivá ženskosť a jeho paleta sa opäť zmenila - na ružovú.

O ostrých zmenách v tvorbe, ktoré vychádzali z jeho duše, nikdy s nikým nehovoril.

Jedinou výnimkou snáď bola mecenáška Gertrúda Steinová, ktorej zvláštnym zjavom bol od prvej chvíle uchvátený - sedela mu pri portrétovaní asi deväťdesiatkrát. Jediná bola skutočnou priateľkou jeho duše a vzniklo medzi nimi trvalé puto.

O jeho tvorivom procese napísala: „Picassa vždy mučila neodbytná nutnosť, aby sám zo seba všetko vyčerpal, aby sa vyprázdnil a po celý život sa len znovu a znovu vyzlieka z toho, čo má v sebe. Keď to urobí, všetci hovoria, že sa zmenil, ale v skutočnosti to tak nie je, len sa vyprázdňuje a v okamihu, keď zo seba všetko zložil, musí znovu začať a rýchlo sa opäť niečím novým napĺňa.“ To platilo aj o ženách.

SkryťVypnúť reklamu

Pózujúce prostitútky

V roku 1906 mal Picasso len dvadsaťpäť rokov, ale v umeleckej tvorbe už prešiel celým cyklom. S nahromadenou silou sa vrhol do diela, ktoré v dejinách umenia znamenalo prelom.

Nad začiatkami práce sa - ako inak - vznášalo ťažké ovzdušie zmyselnosti, sexuálneho vzrušenia, ktoré Picasso k svojej práci potreboval. Maľovanie a milovanie bolo pre neho to isté.

Obraz, ku ktorému urobil veľké množstvo skíc, sa najprv volal Avignonský nevestinec. Išlo skutočne o barcelonský nevestinec na Avignonskej ulici. Romantický názov Slečny z Avignonu, ktorý plátnu napokon prischol, Picassa vždy rozčuľoval.

Priatelia sa mu pri práci na obraze posmievali, ale on pracoval ďalej v úplnom osamotení. Minulosť ničil pre novú víziu. „U mňa je obraz výsledkom deštrukcie,“ hovoril. Na plátne vyvraždil všetku ženskú krásu a pôvab, veď „pred peknými vecami sa treba chrániť“.

SkryťVypnúť reklamu

Slečny z Avignonu sa stali najnádhernejším aktom odvrhnutia krásnych vecí. Verejnosti bolo dielo dlho neznáme, dnes patrí medzi najslávnejšie v Múzeu moderného umenia v New Yorku. Definitívne sa ním skončil obraz sveta a človeka 19. storočia.

Umenie nie je cudné

Akonáhle Picasso zakončil niektoré svoje obdobie, úplne sa ho zbavil, rozlieval vlastné hranice, opájal sa novým neznámom. Jeho náčrtníky prezrádzajú tento chvejivý rytmus nepokoja. Aj keď kreslil odpočívajúcu nahú ženu, z jeho čiary cítiť, že telo je napäté očakávaním.

Zdrojom jeho nepokoja vždy - aj v deväťdesiatke - bola erotická posadnutosť. Na jednom liste skicára sa objavuje falický symbol, vedľa neho dva špicaté prsníky a pupok. „Umenie nie je nikdy cudné. Malo by sa zakázať nevinným nevedomcom a nedovoliť, aby s ním prišli do styku tí, ktorí nie sú dostatočne pripravení. Áno, umenie je nebezpečné, a ak je cudné, nie je to umenie.“

SkryťVypnúť reklamu

Temná túžba po odvete

Picasso veril, že bolesť je jediným zdrojom všetkého umenia. Preto akoby si ju pestoval.

Jeho hlboký pocit tiesne sa však často menil na akúsi temnú túžbu po odvete. Obracal sa proti tváram, ktoré miloval, proti telám, po ktorých túžil. Mstil sa kráse, ktorá chcela uspať jeho ducha.

Žena na pohovke (1927, v Picassovom majetku) obsahuje všetky podstatné znaky tohto tvrdenia: široko otvorené ústa so zubami tigrice, pupok nepomerne veľký, nohy ako slon. V Maliarovi a jeho modeli (1927, súkromná zbierka) sa objavuje ohyzdná postava s rozhádzanými očami, riedkymi vlasmi, s ochabnuto visiacimi prsiami a silno vyznačeným pohlavím.

Mnohé z Kúpajúcich sa žien sú monštrá vzbudzujúce grotesknú hrôzu. Pritom sú zobrazením divokej žiadostivosti a snahy oslobodiť sa od dotieravých túžob. Na obetnom maliarskom stojane zabíjal Picasso svoje bohyne. Sú to „drvičky mužov“, skôr predmety so zlovestnou, zotročujúcou mocou, ako ženy. Ale v skicároch sú hneď vedľa klasicky krásnych vízií.

SkryťVypnúť reklamu

Vrcholom tejto témy je Minotaur. Picasso v netvorovi ukázal časť seba samého, svoju búrlivú silu, nevyčerpateľnú mužnosť. Minotaur chtivo pozoruje spiacu ženu a zúrivo sa vrhá na bezbranné telo.

Génius svojej doby

Hádam najfascinujúcejšia na Picassovi bola jeho schopnosť kontrolovať vášeň tvorivou inteligenciou. Neopúšťala ho ani v okamihoch najväčšieho umeleckého riskovania - keď ho hnal pud. Práve táto eroticky prepiata časť charakteru ho viedla vždy priamo k podstate, k základom ľudskej i umeleckej skúsenosti. Preto sa stal géniom svojej doby.

Jungova psychoanalytická štúdia upozornila na Picassov fanatický odpor, protest proti každému pravidlu, konvencii, uzatvorenej dobovej estetiky a morálky. Odpor vyvieral z hĺbky jeho intenzívne pociťovanej výlučnosti, normami sa cítil byť ohrozovaný v samých základoch svojej existencie a slobody.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka tomu sa Picassovo dielo so svojimi prudkými vášňami a deformáciami ľudskej podoby stalo jedným z najúplnejších umeleckých pojatí človeka 20. storočia.

MILADA ČECHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 546
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 240
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 995
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 048
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 824
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu