Bratislava 6. marca (TASR) - Školské zariadenia sa veľmi pasívne stavajú k získavaniu financií, ktoré potrebujú na bezproblémové fungovanie. Deje sa tak napriek tomu, že v súčasnosti platný zákon o financovaní škôl im umožňuje zaobstarať si prostriedky niekoľkými spôsobmi. Väčšina sa však spolieha len na jedinú možnosť príjmu, a to na štátny rozpočet. "Školy vyvíjajú v tomto smere len málo aktivít, pritom ich situácia by mohla byť oveľa lepšia. Pre ne je však jednoduchšie sedieť so založenými rukami, čakať, koľko dostanú a následne to kritizovať," zdôraznil pre TASR vedúci oddelenia školstva Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Ľubomír Pajtinka.
Školy môžu podľa neho získať prostriedky vlastnou podnikateľskou činnosťou, prostredníctvom rôznych príspevkov od súkromných, ako i právnických osôb, či prenajímaním priestorov a rekvalifikačnými kurzmi. "Už vôbec na Slovensku nepočuť napríklad o tom, že by niektorá škola skúšala zohnať peniaze pomocou grantu cez Európsky sociálny fond, čo je v Európe úplne bežnou praxou," dodal Pajtinka. BSK už oslovil Ministerstvo školstva SR s tým, že ak ešte existujú nejaké prekážky alebo bariéry, ktoré školám zväzujú ruky, aby boli úplne odstránené. "Najväčší problém však bude asi v tom, že školy sa zatiaľ nevedia o seba postarať, a to je našou prvoradou úlohou. Pomaly ich viesť k samofinancovaniu," konštatoval Pajtinka.