Predaj nových vozidiel dosahuje na Slovensku päť percent, vo vyspelých krajinách je to osem až desať percent. Aby sme sa priblížili k predaju vo svete, museli by sme ročne predať stopäťdesiattisíc nových áut. Podľa prepočtov združenia by to zvýšilo stupeň motorizácie a znížil by sa súčasný priemerný vek automobilov. Predaj osobných áut za minulý rok klesol oproti roku 2001 o vyše šesť percent a dosiahol spolu 65 312 predaných vozidiel.
BRATISLAVA - Vozidlový park na Slovensku starne. Dosvedčujú to čísla o nízkom predaji áut, ktoré ďaleko zaostávajú za vyspelým svetom, ako aj nízky počet vyradených vozidiel. Zaostávame aj v stupni motorizácie, ktorý vyjadruje pomer počtu obyvateľov príslušnej krajiny a počtu osobných áut.
Na Slovensku vlastní osobné auto každý štvrtý obyvateľ. V susednom Rakúsku pripadá napríklad jedno auto na dvoch obyvateľov. V Taliansku a Nemecku je to ešte o niečo menej. Slovensko v motorizácii predbehli aj kandidátske krajiny zo strednej a z východnej Európy vrátane Pobaltia. A to aj napriek tomu, že počet osobných áut na obyvateľa sa za päť rokov zvýšil z takmer štyri a pol obyvateľa na auto na niečo vyše štyroch obyvateľov vlastniacich automobil.
Svetu sa najviac priblížila Bratislava, keď tu na dva a pol obyvateľa vychádza jedno auto. Zaujímavé pritom podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka je, že v minulom roku si najviac áut kúpili v krajoch s relatívne vysokou nezamestnanosťou, a to v Prešove a Žiline. Na druhej strane ide o kraje s najnižším stupňom motorizácie, pretože jedno auto tam pripadá na piatich obyvateľov.
Priemerný vek áut je podľa hovorkyne združenia Márie Novákovej 13 až 15 rokov, ročne sa vyradí okolo štyridsaťtisíc vozidiel. Z celkového počtu vyše 1,3 milióna osobných áut ide o niečo vyše tri percentá. Mnohé z vyradených áut alebo autovrakov zostanú odstavené na sídliskách, nelegálnych skládkach alebo tam, kde sa ich majiteľom podarilo s nimi zaparkovať. Jedným z riešení je recyklácia takýchto áut.
Legislatíva upravujúca likvidáciu vyradených vozidiel doteraz neexistovala. „Od júla minulého roku platí zákon o odpadoch, na základe ktorého každý dovozca a výrobca automobilov platí do recyklačného fondu za každé auto poplatok tritisíc korún plus poplatky za likvidáciu pneumatík a autobatérií. Podľa zákona by na Slovensku mal vzniknúť spracovateľský priemysel na likvidáciu a recykláciu autovrakov,“ povedala Nováková. V súčasnosti sa pripravuje novelizácia zákona, na ktorej spolupracujú s ministerstvom životného prostredia.
Na recykláciu autovrakov sa pripravuje napríklad Závod SNP v Žiari nad Hronom, ktorý ju chce rozbehnúť od septembra tohto roku vo svojej dcérskej spoločnosti Recykling. Počiatočných tritisíc autovrakov plánuje zvýšiť na desaťtisíc.