Spoločnosť Billa ponúka zákazníkom členstvo vo vlastnom klube. Členstvo v Billa klube je bezplatné a ponúka až 50- percentné zľavy. Pre členov klubu existujú špeciálne akcie. Okrem toho za každý nákup získava člen klubu body, za ktoré potom môže výhodne získať ponúkané druhy tovaru s výraznou zľavou.
Spotrebné družstvo Coop Jednota ponúka zľavy len pre členov družstva. Ak sa ním chce zákazník stať, musí vyplniť prihlášku, ktorú posúdi vedenie príslušnej Jednoty. Každý člen musí zaplatiť členský vklad, ktorý sa pohybuje vo výške od 500 do 1000 korún. Napokon získa kartu, ktorá ho oprávňuje nakupovať v predajniach Jednoty so zľavou. Zľavy však môže využívať zákazník len v tom družstve, ktorého je členom.
Podľa riaditeľa pre maloobchodné reťazce Coop Jednoty Vladimíra Kocúreka sú zľavy rôzne. Člen spotrebného družstva Jednota má však možnosť aj voliť a byť volený do orgánov družstva.
Niektoré Jednoty však ponúkajú zľavy aj ostatným zákazníkom. Kocúrek vraví, že tento rok plánuje prerobiť celý vernostný systém. Zľavy potom budú môcť čerpať aj nečlenovia družstva a budú platiť na celom Slovensku.
Cestovná kancelária Satur ponúka zákazníkom, ktorí s ňou aspoň dvakrát cestovali, vernostnú kartu. S ňou majú nárok na 7-percentnú zľavu na zahraničné pobyty, na 5-percentnú zľavu na pobyty na Slovensku a 3-percentnú zľavu pri kúpe leteniek.
Cestovná kancelárie Fischer zase ponúka klientom Fischer card. Poplatok za kartu je 980 korún na jeden rok. Držitelia karty majú 10-percentnú zľavu z ponuky hlavných katalógov. Ide však vždy o zvláštnu ponuku, teda neplatí plošne na všetky katalógy. Okrem toho môžu majitelia karty využívať aj zľavy na palubách lietadiel Fischer, pri nákupe kníh a videokaziet z produkcie Vydavateľstva Fischer a ďalšie zľavy.
Predajne obuvi spoločnosti Baťa plánujú tento rok zaviesť zľavy pre stálych zákazníkov. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Radovana Klimáčka chcú vytvoriť vlastný Baťa klub, ktorý by fungoval na podobnom princípe ako v Českej republike. Členovia klubu tam za každý nákup dostávajú body. Čím viac ich majú, tým väčšiu zľavu získajú.
Aj obchodný reťazec BauMax ponúka klientom vernostné zľavy. Zákazník musí len v predajni požiadať o vystavenie karty veľkého zákazníka. Pri každom nákupe sa potom preukáže touto kartou. Hodnoty jednotlivých nákupov sa spočítavajú. Ak celkový nákup presiahne 50-tisíc korún, má zákazník nárok na nákupnú poukážku v hodnote 3 percent z tejto sumy. V prípade, že v BauMaxe minie vyše 100-tisíc korún, dostane nákupnú poukážku v hodnote 5 percent zo zaplatenej sumy.
Spoločnosť Tesco ani Carrefour vernostné zľavy zatiaľ neponúkajú. Podľa hovorkyne Carrefouru Jany Havlíčkovej bude možné také zľavy poskytnúť, až keď budú mať väčšie zastúpenie na trhu.
PETER CSERNÁK