
Umelecký rezbár a konzervátor Radovan Oboňa pripravuje kópiu sv. Jána spod kríža. Socha z lipového dreva je replikou gotickej sochy.
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
vátor Radovan Oboňa kópiu sv. Jána spod kríža.
Socha z lipového dreva je replikou gotickej sochy, ktorú vytvoril neznámy tirolský rezbár na konci 15. storočia. Ako nám povedala kunsthistorička múzea Katarína Malečková, spolu s ďalšími dvoma plastikami nájde sv. Ján o päť rokov miesto na oltári v hrobke grófa Pálffyho spolu s Pannou Máriou s ukrižovaným Kristom.
„V hrobke je pomerne vlhko, originály by sa poškodili. Rozhodli sme sa sem preto dať kópie,“ hovorí Malečková. Socha Panny Márie je už dokončená a po sv. Jánovi sa reštaurátori pustia ešte do prác na ukrižovanom Kristovi. Do výročia smrti grófa by mali byť dokončené všetky tri sochy. Polychrómiu zatiaľ nenanášali na žiadnu zo sôch, pravdepodobne príde na rad, až keď bude trojica sôch kompletná.
Gróf Pálffy, ktorého meno rezonovalo pred niekoľkými rokmi v súvislosti so záhadnou tekutinou, vytekajúcou z jeho sarkofágu, bol známy nielen ako veľký introvert, ale aj milovník umenia. Veľkú časť jeho cennej umeleckej zbierky pre neho nakúpil v celej Európe Andrej Coli. Trojicu spomenutých sôch si želal mať vo svojej hrobke sám Pálffy, čo sa mu pracovníci múzea rozhodli splniť.
Bojnický zámok je pravdepodobne jediným na Slovensku, ktorý má vlastný reštaurátorský ateliér. Okrem sv. Jána v ňom v týchto dňoch beží aj reštaurovanie plastík sv. Petra a Pavla, na ktorých robí vedúca ateliéru Gabriela Pösová. Plastiky v životnej veľkosti sú z 18. storočia a pochádzajú z oblasti horného Ponitria.
Pôvodne boli umiestnené v tzv. strednom hrade, kde však bola pomerne veľká vlhkosť. O ich ďalšom umiestnení sa rozhodne po ukončení reštaurovanie.
KVETA FAJČÍKOVÁ