Keď sa chce spotrebiteľ – užívateľ bytu domáhať svojich základných práv, aby napríklad vedel, či boli jeho platby vyúčtované správne, u svojho správcu domu často nepochodí. „Spotrebiteľ síce môže vyúčtovanie reklamovať, ale v drvivej väčšine prípadov dostane od správcu zamietavé stanovisko, že jeho sťažnosť je neopodstatnená,“ hovorí advokát Peter Kmec, ktorý spolupracuje s Asociáciou spotrebiteľských subjektov Slovenska.
Cien za teplo sa týka mnoho súdnych sporov, ale užívatelia bytu to často sami vzdajú pred ukončením sporu alebo napokon pristúpia na dohodu so svojimi správcami, lebo nevidia perspektívu – procesy sa ťahajú dlho a rovnaké prípady posudzujú rôzni sudcovia rôzne.
Vzťahy medzi užívateľmi bytov a správcami domov neupravuje žiadny všeobecne záväzný predpis, ktorý by presne určoval pravidlá rozúčtovania platieb za služby spojené s užívaním bytu. Vyhláška, ktorá tieto otázky podrobne riešila, bola zrušená v roku 1993 a nebola ničím nahradená.
Za nerovnoprávne považuje Kmec aj vzťahy medzi dodávateľmi tepla a správcami – bytovými družstvami či spoločenstvami vlastníkov bytov. Hoci sú upravené Obchodným zákonníkom, myslí si, že ide o diktát dodávateľov. V minulej vykurovacej sezóne sa neraz stalo, že ak niektoré spoločenstvo vlastníkov bytov alebo bytové družstvo odmietlo podpísať predložený návrh zmluvy o dodávkach tepla, dodávatelia dodávky na čas odstavili. „Je to takmer ako v džungli,“ hodnotí terajší právny stav v účtovaní. Situáciu podľa neho môže vyriešiť jedine nová právna úprava – novela zákona či nová vyhláška. (zoh)