IKEA: ceny sú rôzne, výrobky nie

Švédsky výrobca nábytku IKEA pôsobí na slovenskom trhu od roku 1989. Vtedy investoval do výrobného závodu Spartan v Trnave, neskôr u nás otvoril vlastný obchodný dom. Švédska IKEA dosiahla v minulom roku celosvetovo obrat takmer dvanásť miliárd eur, ...


Zakladateľ IKEA Švéd Ingvar Kamprad začínal v 40. rokoch minulého storočia ako sedemnásťročný mladík s predajom zápaliek, plniacich pier a vianočných ozdôb. Neskôr presedlal na výrobu nábytku. Dnes sa celosvetový obrat IKEA pohybuje na úrovni desať miliárd eur a zamestnáva 70-tisíc ľudí. Súčasný prezident Anders Dahlvig (vpravo hore) pripravuje firmu na expanziu na východ. FOTO - TASR

Švédsky výrobca nábytku IKEA pôsobí na slovenskom trhu od roku 1989. Vtedy investoval do výrobného závodu Spartan v Trnave, neskôr u nás otvoril vlastný obchodný dom. Švédska IKEA dosiahla v minulom roku celosvetovo obrat takmer dvanásť miliárd eur, o väčšinu sa postarala Európa. Slovenské tržby dosiahli takmer 22 miliónov eur. Na Slovensku do svojich výrobných závodov Svedwood investovala od začiatku pôsobenia na našom trhu 3,5 miliardy eur, do nového obchodného domu plánuje preinvestovať 2,4 miliardy eur. Pri príležitosti návštevy Čiech a Slovenska sme sa rozprávali s prezidentom spoločnosti IKEA ANDERSOM DAHLVIGOM.

Ak sa dá podnikanie IKEA považovať za úspešné, na čom bol úspech založený?

Ide o našu schopnosť kombinovať nízke ceny s funkčnou kvalitou a dizajnom. Ľudia vedia, že platia za veľmi dobrú kvalitu. Ďalej máme jedinečný rad škandinávskeho nábytku, ktorý kúpite len u nás. No a nakoniec ponúkame myšlienky, ako vyriešiť domáce bývanie. To všetko na jednom mieste.

Mnohí Slováci si vaše výrobky nemôžu dovoliť. Veľa z nich navštevuje IKEA práve pre inšpiráciu. Je vaša cenová politika dostatočne flexibilná?

Možno nie. Viem, že sme slovenské ceny zredukovali o desať až pätnásť percent počas troch rokov spolu so započítaním inflácie. Snažíme sa ich stále znižovať, možno to stále nie je dosť. Ceny prispôsobujeme najmä miestnej konkurencii a kúpnej sile obyvateľstva. Ďalej si všímame cenu porovnateľných produktov.

Cieľová skupina zákazníkov sú mladí ľudia zariaďujúci si prvé bývanie. Platí to aj o Slovensku?

Priemerný vek nášho zákazníka je tridsaťosem rokov. Ani na Slovensku to nie je inak.

Majú slovenskí dizajnéri šancu na uplatnenie sa v IKEA?

Máme veľa zahraničných dizajnérov, šanca tu je. V minulosti to boli hlavne Švédi, teraz rozširujeme sieť dizajnérov na celý svet a sme s nimi viac v kontakte. Sú zamestnaní na projektovej báze. Kooperujeme s takýmito školami v Poľsku, teraz v čínskom Šanghaji.

Aké základné požiadavky máte na dodávateľov?

Musia byť konkurencieschopní celosvetovo, nie iba na slovenskom trhu. Ďalej ide o výrobu vo veľkom množstve, vôľu investovať, dodržiavať kritériá kvality a prispôsobiť sa ekologickým a pracovným štandardom. Dôležitá je tiež spoľahlivosť dodávok. O dodávateľov sa stále zaujímame, jedno z nákupných centier pre dodávateľov z Čiech, Slovenska, Maďarska a Ukrajiny máme v Prahe.

Aké sú najbližšie plány IKEA v stredoeurópskom regióne?

Chystáme sa otvoriť druhý obchodný dom v Prahe, máme obchodné domy v Brne a Ostrave, jeden je v Bratislave. Čo sa týka Slovenska, bude treba určitý čas, aby sme uvažovali o otvorení druhého obchodného domu na Slovensku. Po otvorení novej IKEA v Bratislave potrebujeme zvýšiť náš podiel na trhu. Ďalší obchodný dom by mal by byť umiestnený v druhom najväčšom mieste - v Košiciach. Ale opakujem, neuvažujeme o tom teraz.

Koho považujete za svoju najväčšiu konkurenciu v Európe?

Globálne obchody typu „urob si sám“ - napríklad tu je to Baumax, OBI. Tiež niektoré hypermarkety, ako je Tesco, Carrefour, ktoré predávajú podobný tovar ako my - textílie, poháre.

Prispôsobovali ste vaše výrobky trhu strednej a východnej Európy?

Nie. Občas sa to stáva, ale ide o funkčné prispôsobenie výrobku a nejde pritom o dizajn. Napríklad v Amerike sme prispôsobovali veľkosť pohárov tamojším spotrebiteľom. Prispôsobenie výrobkov sa tiež týka primerane veľkých trhov.

Severské národy sú vnímané ako „chladné“, na druhej strane IKEA ponúka ideu príjemného a „teplého“ domova. Nevidíte v tom protirečenie?

Závisí to od pohľadu na Švédov. Asi ich veľa nepoznáte. Ponúkame to, čo nájdete vo švédskych domácnostiach. Snaha o zabezpečenie príjemného domáceho prostredia je všade na svete rovnaká.

Švédsko nie je členom Európskej menovej únie. Ako to vnímate? Nespôsobuje vám problémy to, že nemôžete používať euro?

Môj osobný názor je ten, že ak sa staneme členmi menovej únie, bude to z obchodnej perspektívy pre IKEA omnoho lepšie. Zníži to napríklad neistotu ohľadom meny a náklady na výmenné kurzy, bude to lepšie aj z administratívnej stránky. Ja som za. U nás sú názory za a proti zavedeniu eura tak päťdesiat na päťdesiat percent. Záleží to aj na type firmy - či je to lokálna, alebo medzinárodná firma.

JOZEF GRYGA

Najčítanejšie na SME


    Inzercia - Tlačové správy

    1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
    2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
    3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
    4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
    5. Zábavný aj sebavedomý
    6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
    7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
    8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
    9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
    10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
    1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
    2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
    3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
    4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
    5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
    6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
    7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
    8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
    9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
    10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
    1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 503
    2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 592
    3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 087
    4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 719
    5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 3 746
    6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 729
    7. Zábavný aj sebavedomý 3 483
    8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 204
    9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 883
    10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 549
    PR články vašej firmy na tomto mieste ›

    Neprehliadnite tiež

    Pred cestou sme vtipkovali, spomínajú ženy z prvého transportu do Osvienčimu

    V sobotu 25. marca je 75. výročie prvého transportu Židov do koncentračného tábora v Osvienčime.

    PÍŠE LUBOŠ PALATA

    Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

    Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

    Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je experiment

    Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

    Sagan na E3 Harelbeke spadol, vyhral Van Avermaet

    V záverečnom špurte sa rozhodovalo medzi triom Belgičanov.

    Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop